Společnost Safe Diesel, která nárokovala odškodné pro české automobilisty po takzvané aféře dieselgate, plánuje podat ústavní stížnost. Nejvyšší soud její dovolání nedávno odmítl. Společnost věří, že Ústavní soud dá nakonec spotřebitelům za pravdu, řekl dnes ČTK mediální zástupce Safe Diesel Petr Tošek.
Společnost zastupovala více než 7000 majitelů vozů z koncernu Volkswagen vybavených naftovými motory se softwarem, který manipuloval s emisemi. Prvoinstanční soud v Mladé Boleslavi ani odvolací senát Krajského soudu v Praze se nezabývaly tím, co bylo obsahem žaloby. Řešily otázku, jestli společnost Safe Diesel jako komisionář může nárokovat u soudu pro své klienty náhradu škody. Dospěly k názoru, že nikoliv.
Nejvyšší soud rozhodoval bez veřejného jednání. Plné odůvodnění zatím není dostupné, je však jasné, že verdikt ponechal beze změn. Společnost Safe Diesel s výsledkem nesouhlasí. Podání společné žaloby nadále pokládá za jedinou finančně únosnou cestou, jak mohli klienti své nároky uplatnit.
"Pokud by měli zákazníci vymáhat nároky individuálně, mohl by takový požadavek mít za následek, že mnozí poškození zákazníci by si pro vysoké náklady vůbec netroufli vymáhat své nároky vůči natolik silným protistranám, jako jsou velké koncerny," uvedla společnost v tiskové zprávě
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.
Koncern podle dostupných informací celosvětově vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun.
Společnost Safe Diesel už v jiném řízení neuspěla se žalobou, jejímž prostřednictvím vymáhala odškodnění pro Českou poštu za služební auta od automobilek Volkswagen a Škoda Auto. Stížnost tehdy odmítl i Ústavní soud.