Technické muzeum Brno dnes po více než třech letech zpřístupní stálou expozici parních, vodních a leteckých motorů. Byla uzavřená od prosince 2021, kdy střechu centrální výstavní haly poškodil těžký a mokrý sníh. Budování nové ocelové konstrukce včetně střešního opláštění a odvodnění začalo loni v květnu. Náklady přesáhly 18 milionů korun, řekla ČTK mluvčí muzea Taťána Krajčírovičová.
Muzeu po dobu oprav chyběl velký prostor pro vernisáže či akce pro veřejnost, především školní skupiny a rodiny s dětmi. "Nyní k znovuotevřené výstavní hale přibylo i její důmyslné propojení s muzejní restaurací. To umožňuje našim návštěvníkům se během návštěvy muzea občerstvit, aniž by museli procházet exteriérem, jako tomu bylo doposud," uvedl ředitel muzea Ivo Štěpánek.
Dominantním prvkem expoziční haly je letadlo L-200 Morava. Sloužilo nejčastěji jako aerotaxi, dále k výcviku pilotů a pro přepravu pacientů. Návštěvníky zaujme také vrtulník HC-102 Heli Baby z československé sériové výroby.
Dalším přírůstkem v expozici leteckých motorů je vesmírné rameno pro magnetometr MAG-Boom. Vyvinula jej brněnská firma Frentech Aerospace pro evropskou sondu určenou k průzkumu planety Jupiter.
"Oproti klasickým ramenům s mechanickými prvky se 'brněnské' rameno otevírá pomocí materiálu s tvarovou pamětí, takže je u něj prakticky nulové riziko selhání," uvedl náměstek ředitele Josef Večeřa. Evropská kosmická agentura nakonec pro cestu k Jupiteru zvolila konzervativnější řešení s mechanickými prvky. Podle muzejníků jde o dosud nejdražší a největší kosmický "hardware" vyrobený v Česku.
Expozice parních motorů je zaměřená převážně na moravské stroje z přelomu 19. a 20. století. Expozici vodních motorů s Peltonovou, Francisovou a Kaplanovou turbínou nově doplňuje také stožár vysokého napětí používaný v první polovině 20. století.