metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 4 °C

Středa 15. ledna 2025. Svátek má Alice

Od ďábelské jízdy pendolina uteklo 20 let, české vlaky se stále rekordu neblíží

  10:32
Rychlostí, při níž cestující ani nestíhali přečíst názvy zastávek, se přesně před dvaceti lety řítil na trati z Brna do Břeclavi vlak Pendolino. Souprava, jež na jihu Moravy běžně nejezdí, dosáhla rychlosti 237 kilometrů v hodině, což je dodnes platný rekord na české železnici.
Rychlovlak Pendolino jel 18. listopadu 2004 po trati mezi Vranovicemi a...

Rychlovlak Pendolino jel 18. listopadu 2004 po trati mezi Vranovicemi a Břeclaví rychlostí 237 kilometrů v hodině a vytvořil tak nový český železniční rekord. Ten je platný i dvacet let poté. | foto: Václav Šálek, ČTK

I po dvou dekádách si cestující o takovém „bzukotu“ v pravidelném provozu mohou nechat jen zdát. Vlaky mohou na českých tratích jet maximálně 160 kilometrů v hodině, přestože před časem železničáři hovořili o tom, že právě koridor z Brna do Břeclavi chtějí upravit tak, aby na něm bylo možné svištět dvoustovkou.

„Bude to taková menší soutěž, jestli se podaří dříve zvýšit rychlost tady, nebo v Ejpovickém tunelu na trase z Prahy do Plzně,“ pronesl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při ukázkové jízdě v lednu 2020, kdy vlak překonal magickou hranici začínající dvojkou.

Plánem bylo, že už v roce 2025 bude v tomto úseku dvoustovka běžná. Jenže zůstalo jen u slov a zrychlení stávajícího koridoru se odložilo, nyní se počítá s jeho úpravou v letech 2027 až 2030. „K časovému posunu došlo z důvodu koordinace s připravovanou stavbou nové vysokorychlostní trati, která byla velmi akcelerována,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Zmíněná nová trať povede z Brna k Rakvicím na Břeclavsku, kde se koleje napojí na současný koridor. Ten se následně upraví tak, aby dvousetkilometrovou rychlost umožňoval. „V roce 2020 se ukázalo, že vlaky takto rychle jet umí. Je smutné, že se to zatím nedotáhlo dál,“ říká krajský opoziční zastupitel Jan Nečas z ANO. Právě to bylo tehdy u moci. „Ve výsledku by však případná vyšší rychlost byla možná na tak krátkém úseku, že by to bylo vlastně k ničemu,“ uznává.

Hlavní je doba jízdy

S tím souhlasí i sami železničáři, kteří před čtyřmi lety upozorňovali, že rychlostního maxima by vlaky dosáhly jen na pár kilometrech u Podivína. Pak by musely začít zpomalovat, aby do Břeclavi dobrzdily, takže by se dojezdový čas mezi ní a Brnem nijak výrazně nezkrátil. „Vlakové spojení mezi oběma městy je rychlé, cesta netrvá ani 30 minut,“ připomíná břeclavský starosta Svatopluk Pěček (ANO) s tím, že ani od obyvatel nemá stížnosti, že by jízda vlakem trvala příliš dlouho.

Nečas, který pracuje jako dispečer Českých drah, se shoduje s brněnským radním pro dopravu Petrem Kratochvílem (ODS), že je primárně potřeba zaměřit pozornost na výstavbu nových rychlotratí.

Moderní tratě za desítky miliard postaví soukromníci, stát je bude splácet

„Rychlost samu o sobě nepovažuji za zásadní. Hlavní je, za jak dlouho se cestující dostanou například z Brna do Prahy. Cílem by mělo být, aby vlak tuto trasu urazil do hodiny. Jestli někde přes Vysočinu pojede souprava 300 kilometrů v hodině a jinde kvůli reliéfu třeba jen devadesátkou, je jedno. Stěžejní je pro cestujícího doba dojezdu,“ oznamuje Kratochvíl.

Nyní vlak 250 kilometrů dlouhou trasu mezi největšími českými městy urazí za dvě a půl hodiny, v průměru tak jede stovkou.

Nečas navíc zmiňuje, že rychlotratě, jejichž první úsek se má začít příští rok stavět na trase z Brna do Přerova, umožní uvolnit stávající koridory od expresů a dalších dálkových spojů. Díky tomu vznikne kapacita pro nákladní vlaky, pro něž už na stávající železnici není místo. „Bez toho kamiony ze silnic nedostaneme,“ podotýká.

Úpravy, které nemá kdo využít

Zmíněná dvoustovka by se však přece jen měla příští rok stát na české železnici realitou, a to mezi Voticemi a Veselím nad Lužnicí na trase ze středních do jižních Čech. „Připravujeme v tomto úseku podmínky pro pravidelné jízdy jednotky Pendolino rychlostí do 200 kilometrů v hodině od září příštího roku,“ informuje Friebová.

Rychlovlaky jsou na jihu Moravy pod palbou kritiky, vadí trasa poblíž domů

Nad reálným provozem ovšem visí otazník. Takovou rychlost díky možnosti naklápění soupravy může v daném úseku vyvinout z vlaků provozovaných v Česku pouze zmíněné Pendolino, které však v jižních Čechách vůbec nejezdí. „Ministerstvo dopravy v současnosti provoz pendolin na těchto linkách neobjednalo,“ sděluje mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Vedle koridoru mezi Brnem a Břeclaví a Ejpovického tunelu se má po roce 2030 jezdit dvoustovkou také na trati mezi Chocní a Pardubicemi. Alespoň tudy pendolina skutečně pravidelně jezdí.

11. října 2023

  • Nejčtenější

Devět zlozvyků, které vás nenápadně připravují o energii. Víme, jak se jich rychle zbavit

11. ledna 2025  7:37

Každý den nás ovlivňují malé, zdánlivě nevinné zvyky, které mohou postupně oslabit naši energii,...

Milovaný a také zatracovaný smažený sýr. Zase je to levné jídlo pro masy

7. ledna 2025  19:40

Nelžeme si do kapsy. O stravování v restauracích, až na výjimky, rozhoduje především cena. Zvláště...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Konec pornografie? Třetina států už je rozhodnutá, lidé začínají používat VPN

14. ledna 2025

Pornografie je nedílnou součástí internetového světa. S její dostupností se ale čím dál tím víc...

Velké seriály často doplácejí na přehnané ambice. Silo na fakt, že notně zpomalilo

10. ledna 2025

STRÁŽCE STREAMU Včera večer u Sila, spadem jsem se dusila, tramtadadá, tramtadadá mám to za sebou... Ani tentokrát...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Jak stres ovlivňuje vaše tělo? Sedm varovných signálů, které byste neměli ignorovat

12. ledna 2025  8:33

Stres je součástí našeho života a do určité míry nás může motivovat k lepším výkonům. Když se však...

Chebské infocentrum se dočasně přestěhovalo, město opraví jeho prostory

15. ledna 2025  15:17

Cheb začne s rekonstrukcí takzvaného Limbeckova domu na náměstí Krále Jiřího z Poděbrad, kde...

Liberec za provoz sběrného dvora na 10 let zaplatí 145,1 mil. Kč, víc než čekal

15. ledna 2025  15:16

Liberec za provozování sběrného dvora dalších deset let zaplatí 145,1 milionu korun. Původně...

Vím, kde bydlíš, a pomstím se. Poslanec čelí výhrůžkám kvůli ohňostroji u stájí

15. ledna 2025  16:52

Poslanec ANO Hubert Lang, který o silvestrovské noci na Plzeňsku odpálil soukromý ohňostroj u...

Zoo Ostrava loni zaznamenala rekordní návštěvnost

15. ledna 2025  15:07

Ostravská zoologická zahrada loni překonala rekordní návštěvnost z roku 2023, když do ní zamířilo...

10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit
10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit

Pokud vaše dítě zvrací, může se jednat o jednorázovou nevolnost, ale i příznak nějaké choroby či poruchy. Zvracení u dětí může vyvolat rotavirová...