Zákaz mobilních telefonů ve kolách dnes spíe odmítali účastníci odborné konference, která v brněnském kampusu zahájila akci Týden pro wellbeing ve kole. Diskutující jako argumenty uváděli práva dětí, neúčinnost opatření i to, e digitální technologie jsou součástí kadodenního ivota a děti by s nimi měly umět pracovat. Je vak třeba učit je kritickému mylení, aby vnímaly, jaký vliv na ně technologie mají, i to, jaké informace konzumují, shodli se někteří. Regulaci mobilů ve kolách zavedlo od nového roku Slovensko, déle platí třeba ve Francii.
David mahel z Masarykovy univerzity se při argumentaci opíral kromě jiného o svůj výzkum týkající se dopadů technologií na wellbeing, tedy osobní pohodu, u adolescentů. Vyplynulo z něj, e pouívání mobilů zvyuje stres zhruba u 20 procent zkoumaných dospívajících, na větinu to nemá ádný dopad. "Sociální sítě měly malý vliv na zhorení nálady. Dále jsme zjistili, e technologie nemají vliv na sociální kompetence," uvedl. Hlavním sdělením je, e vichni adolescenti nejsou stejní a dopady technologií se lií podle individuálních charakteristik. "Zákaz mobilů ve kolách by měl být zaloený na výzkumu a nae ukazují, e to nemá opodstatnění. Evropská skupina vědců také výrazně argumentuje právy dítěte být on-line, být ve spojení s rodinou a kamarády," dodal.
etření společnosti Anreva Solution mezi áky druhého stupně základních kol a středních kol nicméně ukázalo, e uívání digitálních technologií můe mít negativní dopady. "Narůstá podíl dětí, které samy v dotazníku připustily, e se kvůli tomu například nepřipravily na písemku, omezily spánek nebo se nestravují tak, jak by měly," poznamenal Roman Petrenko.
Eva Nečasová z platformy AI dětem se zase setkala s tím, e děti pracující ve kole s digitální aplikací měly problém zařízení odloit ve chvíli, kdy u měly dělat něco jiného. Podle ní je důvodem nesystémový přístup koly, kdy některý pedagog technologie podporuje, a jiný ne.
Odborníci nezpochybňují, e jsou s technologiemi spojená rizika a i kvůli tomu věří, e by se tématu měly koly věnovat a děti naučit, jak je vyuívat bezpečně. "V digitalizované době je třeba hledat cestu, jak technologie pouívat denně zdravě. Kadé dítě je individuální a naí snahou je rozvíjet jejich schopnost sebereflexe, aby si uvědomily, zda na ně působí pozitivně, nebo jim ubliují. Důleitá je role rodičů. Alarmující vak je, e ti se o chování svých dětí v on-lině světě příli nezajímají," doplnila ředitelka organizace Onfine Jana Klusáková.
Osvětu mezi rodiči vyzdvihla rovně Karla Peterková z Asociace ředitelů Z. Podle ní je třeba rodiče vést k tomu, aby se více zajímali o to, co dělají děti ve svém volném čase. Podobně mluvil i zmocněnec pro digitalizaci ministerstva kolství Martin Úlovec. "Není racionální jít cestou ploných restrikcí. Digitální technologie tady budou a buď se s nimi naučíme ít, nebo nás převálcují. Pokud se bavíme o zodpovědném uívání, není to jen o roli koly, ale o nás vech," míní.
Doplnil, e koly si mohou samy nastavovat pravidla pro vyuívání mobilů, co povauje za správnou variantu, nebo mohou lépe reflektovat své potřeby. V této souvislosti kritizoval postup radnice ve Vsetíně, která tam loni o omezení telefonů rozhodla. "Město překročilo kompetence. Zřizovatel nemůe zasahovat do toho, jak má vypadat kolní řád. Doufám, e se tím z pozice ministerstva kolství budeme jetě zabývat," řekl.