Na dražbě byla dnes k mání auta odtažená z ulic v roce 2022 a na začátku roku 2023, potvrdil mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál. V případě odstavených vozů totiž běží několik lhůt.
„Po zjištění provozovatele následuje dvouměsíční výzva k jejich odstranění. Teprve pak vozidlo můžeme odtáhnout, pokud to majitel neudělá sám. Ten má pak tři měsíce až půl roku na vyzvednutí auta. Po uplynutí této lhůty podá silniční správní úřad návrh na povolení dražby. Pokud se na ní nepodaří vozidlo prodat, následuje jeho likvidace,“ popsal Kopál.
„Osobně si myslím, že největší zájem bude o Škodu Octavia. Je to takový klenot na kolech. Má turbodieselový motor, který jezdí za pár litrů nafty a náhradní díly jsou na něj za hubičku,“ odhadoval před začátkem dražby její vykonavatel Milan Bažant.
Nakupování v dražbě má svá úskalí
V nabídce tentokrát nefigurovaly žádné užitkové vozy. „O ty se tady posledně svedla největší bitva. Ale tehdy byli pouze čtyři dražitelé,“ podotkl Bažant s poukazem na několik desítek lidí, kteří přišli dnes. Ze zájemců nakonec vzešlo osm dražitelů.
Ne všechny však auta zaujala. „Chtěl jsem vidět, co je tady v nabídce. Nic zajímavého jsem ale nenašel. Skoro mám chuť jít domů,“ roztrpčeně prohlásil jeden z příchozích. Nabízená auta podle něj neměla prakticky žádnou hodnotu. „Kdyby se objevila na nějakém inzertním portálu, nikdo by za ně nedal ani korunu,“ prohlásil muž, který se zúčastnil už první dražby. „To jsem si nějaká auta vybral. Ale nakonec se ukázalo, že žádné nešlo opravit, takže všechna šla na likvidaci,“ doplnil.
Nakupovat na podobných dražbách může mít svá úskalí. Podle Petra Hunderta, jednoho z účastníků dražby, totiž mohou noví majitelé narazit na znění zákona o výrobcích s ukončenou životností. „Taková auta může koupit jen ten, kdo má oprávnění na zpracování autovraků,“ upozornil.
Zodpovědnost za další osud dražených aut nesou podle Jana Kopála noví majitelé. „Pochopitelně musí jednat v souladu se zákony,“ zdůraznil. Pokud se tedy nový majitel rozhodne, že se mu auto nevyplatí opravovat, musí jej zlikvidovat prostřednictvím autorizované firmy.
Těchto problémů ovšem byli účastníci dnešní dražby ušetřeni. Podle informací z magistrátu města jsou všechna nabízená vozidla doposud v registru. Jejich noví majitelé tak musejí do deseti dnů požádat o přepis.
Výtěžek z dražby město po odečtení svých nákladů předává vlastníkovi vydraženého vozidla. „Vyzveme jej k převzetí částky. Po dvou letech následuje opakovaná výzva. Pokud majitel nezareaguje ani na ni, po dalším roce částka připadne vlastníkovi komunikace, tedy městu,“ doplnil za magistrát Kopál.
Dnešní dražba vynesla téměř 28 tisíc korun. Jedno auto se tak v průměru prodalo za 1 324 korun. „Osm vozidel změnilo majitele za vyvolávací cenu 500 korun. Jenom u čtyř přesáhla částku dvou tisíc korun, přičemž rekordmany byli v tomto ohledu Renault Megane a Opel Zafira za 2 600 korun,“ doplnil mluvčí karlovarského magistrátu.
Vzhledem k tomu, že počty aut, která je možné zařadit do dražby, přibývají pomaleji než v nedávné minulosti, nedokáže Kopál předpovědět, kdy se uskuteční další.