Interaktivní Galerie kreativců 2.0 se stává pomyslnou výkladní skříní pro tvůrce z řady oborů. Například marketingu, hudby, řemesla nebo vzdělávání. těpánka Kolesnyk Pitterová věří, e kulturně kreativní odvětví mají v Karlovarském kraji velký ekonomický potenciál a jsou konkurenceschopná napříč republikou.
Můete blíe představit, čím se agentura zabývá a jaké místo v ní zaujímá galerie?
Poslání Agentury 4K je rozvoj a koordinace kulturně kreativních odvětví Karlovarského kraje (dále KKO pozn. red). Jedná se o oblasti, ve kterých se potkává kultura, kreativita a podnikavost. Výsledkem je produkt, sluba nebo záitek, které mají něco navíc a svým přesahem se týkají kadodenního ivota nás vech. Ve kolem nás má nějakou formu, kterou někdo designoval a tvořil za účelem zlepení ivota lidí kolem.
Galerie kreativců 2.0 je pičkou ledovce těchto činností. Představme si ji jako nástroj pro vech sto třicet čtyři obcí Karlovarského kraje, ale i pro soukromé subjekty. Můou vyhledávat odborníky z těchto kulturně kreativních odvětví v rámci naeho regionu, podpořit regionální patriotismus a posílit ho i ekonomicky.
Zmiňovala jste i snahu podpořit místní kreativce a tvůrce. V čem konkrétní pomoc spočívá?
Agentura jako taková informuje kreativce o příleitostech, pomáhá v rámci konzultací s nejrůznějími typy přihláek a výzev, ale i s podáváním ádostí o dotace.
Mateřství ji přivedlo k ovčí vlně. Byla to láska na první dotek, říká tvůrkyně |
Je podle vás v Karlovarském kraji dostatek kreativních lidí, nebo je region v tomto směru oslabený? V čem vidíte případné mezery zdejího regionu z pohledu tvůrců?
Ná kraj netrpí nedostatkem tvůrčích a kreativních lidí. Je plný skvělých, ikovných, a předevím nadaných lidí. Problémem je vak často komunikace a odvaha se prezentovat. Galerie je právě podhoubím pro vznik funkční komunity napříč celým krajem. Jako největí slabinu regionu vnímám osobně jeho roztřítěnost a u mezi lidmi, nebo mezi institucemi. Dostáváme se zpět ke komunikaci, na které záleí nejvíc.
Znám úspěného fotografa, který často říká, e raději jezdí fotit mimo kraj, nebo zde není dostatek příleitostí, případně zadavatelé nabízejí podstatně mení sumy ne v jiných koutech republiky. Slýcháte od tvůrců podobné příběhy často?
Ano, finanční ohodnocení u nás v kraji je na tom bohuel tak, jak na tom je. Ale berme to naopak jako nai devizu. Můeme zcela upřímně nabídnout nejnií ceny na trhu, a tím přilákat zajímavé klienty do regionu a do konkrétních dílen a ateliérů místních kreativců. Někde pomyslně začít musíme. Dívala bych se na to obrácenou optikou. Můete to vnímat jako vykročení k tomu, abychom se v naem kraji naučili si za svou práci říkat o adekvátní ohodnocení.
Pohybujete se mezi nejrůznějími tvůrci a kreativci. Na co si nejčastěji v kraji stěují? Co jim chybí?
Často slýcháme, e jim chyběla dlouhodobá systémová podpora a koordinace. To jsme si v rámci 4K agentury uvědomili a snaíme se tuto mezeru zaplnit. Ná tým tak poskytuje tvůrcům podporu zejména v propojování a spolupráci s regionálními podniky a institucemi, pomáhá jim s přístupem k financování a grantům, zajiuje odborné vzdělávání a konzultace. Dále nabízí monosti propagace a marketingu jejich tvorby a také podporuje inovace a nové projekty v oblasti kultury a kreativity. Tato odvětví mají neuvěřitelný ekonomický potenciál, který se musí správně nastavit a bude konkurenceschopný i těkému průmyslu.
Hlavní mylenkou agentury 4K je tedy monost představit místní umělce v rámci celé republiky a zároveň motivovat mladé lidi, aby se po studiu vrátili do kraje. Pochopil jsem toto poslání dobře?
Naprosto a perfektně. Naím cílem je z kreativity udělat uhlí dvacátého prvního století pro Karlovarský kraj (úsměv).
Galerie kreativců je interaktivní. Jak funguje a kdo se do ní můe zaregistrovat?
Do galerie se můe přihlásit kadý z Karlovarského kraje podnikající v kulturně kreativním odvětví. Tady by pro příklad bylo na místě rozdělení do konkrétních oblastí, jako je architektura, film a televize, fotografie, grafický design, hudba a zvuk, interiérový design, kreativní vzdělávání, kulturní dědictví, kurátorství, marketing a branding, scénická umění, řemeslo, výtvarná umění, produkce, video a dalí.
Má socha stojí na zahradě vedle díla Olbrama Zoubka, říká hrdě umělec |
Je potřeba platit za umístění ve vaí databázi nějaké poplatky? Jaké jsou na galerii ohlasy? Hlásí se dostatek kreativců, cítíte zájem?
Registrace do galerie je zcela zdarma. Ohlasy máme pozitivní, předevím od obcí v kraji a od vedení spolků, které organizují nejrůznějí kulturní akce v regionu. Zájem je velmi dobrý, co nás těí a motivuje projekt dále rozvíjet.
Osobně jsem galerii neznal. Je to tím, e se nepohybuji mezi kreativci nebo je projekt spíe na začátku?
Galerie kreativců 2.0 je v začátcích, ale během následujících měsíců zaije raketový růst. Na nás je aktuálně přiblíit co nejjednoduí cestou veřejnosti, co KKO jsou, co do nich patří, a pracovat na jejich rozvoji.
Z jakých prostředků je chod galerie a agentury financován? Cítíte dostatečnou podporu, či vnímáte prostor pro zlepení? Můe se přihlásit i někdo ze soukromého sektoru, kdo by chtěl tento záměr podpořit?
Agentura je krajským ústavem a její chod je financován Karlovarským krajem. Aktuálně ředitel Pavel Felcán otevírá mnoho kanálů pro spolupráci nejen s krajskými institucemi, ale i se soukromým sektorem. Jednání probíhají i na národní úrovni, například s organizací Czechdesgin, která dvacet let aktivně pracuje na rozvoji designu v celé republice.
Chystáte pro tvůrce i dalí sluby, či vá úkol končí, kdy se zájemce zaregistruje do databáze?
Ná úkol nekončí, ale začíná (úsměv). Chceme vystavovat kreativce Karlovarského kraje na odiv. Galerie slouí jako výstavní výloha talentovaných krajanů. Připravujeme toho hodně, a jestli můu, něco zatím ponechám pod roukou tajemství a neprozradím. Naplánovaná jsou networkingová setkání. V rámci spolupráce s Inovačním centrem INION, se kterým se Agentura 4K podílí na programu OVACE powered by 4K, proběhne vyhláení a závěrečná prezentace podnikatelských projektů. Na 6. prosince plánujeme Vánoční burzu, neformální setkání v přátelském duchu plné tvoření a vánočního mini jarmarku. Podrobnosti se lidé dozvědí na sociálních sítích.
Galerie WC byla srdcovka, ale Výměník Tuhnice nabízí mnohem větí prostor |
Prezentujete práci galerie a agentury i na veřejných akcích?
Premiéru jsme měli v rámci uměleckého sympózia Geometrie v umění v Letohrádku Ostrov 29. září. Zde se nám registrovali první umělci a kreativci, a mohli jsme ji tak veřejně představit. Následující akce Agentury 4K jsem popsala výe a snad bych jetě zmínila uzavřenou akci pro obce s představením koordinátora pro kulturní akce.
Sama jste kreativcem, neuvaovala jste někdy, e přesídlíte mimo kraj?
Já jsem nikdy odejít nechtěla, pokud nepočítám vysokokolská studia. Nae nádherná západočeská krajina je mojí neodmyslitelnou součástí (úsměv).
Jak byste motivovala tvůrce, aby se do Galerie kreativců zaregistrovali?
Víc hlav vdy víc ví. Ze své osobní zkuenosti můu potvrdit, e setkávat se s lidmi a kreativci stejného zaměření vás vdy můe obohatit a posunout straně rychle dál. Výměna zkueností nejen z výrobních procesů, ale i v rámci podnikatelských zkueností je největím přínosem komunity.
Máte jako tvůrkyně a kurátorka interaktivní galerie nějakou radu pro začínající kreativce? Co byste sama v začátcích udělala jinak?
Kdybych se sama mohla vrátit v čase, určitě bych si svou kreativní komunitu budovala od samého začátku. Kdy je člověk na vechno sám, zbytečně se spálí na věcech, kterými si ostatní u proli. Být otevřenějí a nebát se sdílet své zkuenosti s ostatními. Ten ná karlovarský rybníček je poměrně malý a společně ho můeme kultivovat a zasadit se o vznik skvělé funkční kreativní a předevím také podnikatelské komunity.
Jaké jsou dalí plány agentury, potamo vaí virtuální galerie?
Můu zatím jen prozradit, e chystáme velmi zajímavé mediální výstupy nejen na regionální úrovni.