„Po pilotním projektu v Ústeckém kraji se Správě železnic opět podařilo získat grant z programu JTM, který kombinuje úvěr Evropské investiční banky a dotace. Tentokrát peníze společnost využije na rekonstrukci osmi nádražních budov v Ústeckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová s tím, že celková výše nákladů přesáhne 3,2 miliardy korun.
Úvěr Evropské investiční banky poskytnutý na tyto stavby je přes 2,3 miliardy a míra podpory Evropské unie představuje pětadvacet procent poskytnutého úvěru. Celková výše dotace je tedy bezmála 580 milionů korun.
Podle Friebové přinesou přestavby nádražních budov zvýšení komfortu cestujících, energetické úspory a zajistí, že prostory budou přístupné bez bariér.
Například ve Františkových Lázních naváže modernizace stanice na projekt opravy nádražní budovy, který je aktuálně v běhu a má skončit letos na jaře. Budova získává původní historickou podobu fasády a střechy, a to jak barevností a materiály, tak i modelací historických říms. Stavební úpravy v interiéru zahrnují kompletní obnovu podlah, stěn, podhledů a repasi dveří. Modernizuje se odbavovací hala i pokladny. V horních patrech vznikne po úpravách jedenáct bytů.
Chebské nádraží je památkově chráněno
Rekonstrukce čeká i památkově chráněnou nádražní budovu v Chebu z roku 1962. Tady vzhledem k významu stavby promlouvali do plánovaných úprav i odborníci z Národního památkového ústavu.
Projekt by měl zahrnovat obnovu hydroizolací a střešního i obvodového pláště, a to včetně výroby nového obkladu stejných rozměrů, struktury i barevnosti. Bude také nutné vyměnit nevyhovující rozvody, obnovit vnitřní povrchy a v souladu s požadavky památkové ochrany opravit poškozené prvky.
Součástí úprav bude modernizace orientačního systému osobního nádraží, vytvoření dalších parkovacích míst pro osobní automobily a zázemí pro cyklisty či instalace fotovoltaické elektrárny. Vzniknout by tu měl i polyfunkční prostor, který bude možné využít pro kulturně společenské akce.
Na nádraží v Chebu opravili nástupiště i koleje, chybí parkovací místa |
Stávající nádražní budova v Chebu z roku 1962 patří k nejzdařilejším dílům architekta Josefa Dandy, který většinu své profesní dráhy zasvětil návrhům železničních staveb. Chebské nádraží patří do trojice jeho staveb, které vznikly na místech starších budov zničených americkým bombardováním během druhé světové války. Vedle Chebu je to nádraží v Klatovech a v Pardubicích.
Nová budova v Chebu nahradila téměř dvě desetiletí fungující provizorium, které vyrostlo na sutinách původního chebského nádraží, zničeného bombardováním v roce 1945. Staré nádraží, které bylo historicky první ve městě, získal Cheb v roce 1865, kdy byl 15. října zahájen provoz na tratích Cheb – Slapanov – Waldsassen a rovněž Cheb – Františkovy Lázně.
Reprezentativní, téměř dvě stě metrů dlouhá budova v secesním stylu byla dílem renomovaného mnichovského architekta Heinricha von Hügela. Objekt za 1,5 milionu zlatých nabízel zázemí pro tři poštovní úřady, pět celnic, tři čekárny, velký restaurační sál a více než stovku obytných či úředních místností. Po rekonstrukci v roce 1910, která spolykala přes milion tehdejších říšských marek, se chebská stanice stala secesní perlou mezi nádražními budovami.
O pětatřicet let později, v samotném závěru války, však staré nádraží v Chebu zničilo letecké bombardování spojeneckých vojsk. Vedle nádraží byl poničen i železniční viadukt přes řeku Ohři a místní letiště.
Začátek rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních (19. 2. 2024)
19. února 2024 |