Vojáci dnes u památníku v údolí řeky Oslavy mezi obcemi Kuroslepy a Kladruby nad Oslavou uctili památku obětí tragické nehody britského vojenského vrtulníku Lynx. Vrtulník se zřítil 9. září 2004 při mezinárodním cvičení Flying Rhino. Zahynulo v něm šest britských vojáků. Přijel na ně zavzpomínat i jejich velitel Charles Moores. Přítomni byli také členové vojenské letecké základny v Náměšti nad Oslavou, kteří jsou pamětníky tragédie.
Vrtulník před 20 lety při průletu údolím zachytil o dráty vysokého napětí, které muže na palubě zabilo. Stroj se pak zřítil k zemi. Jeho zadní část zůstala ve vodě, kabina začala hořet. Bylo před 13:00. "Okamžitě sem najela dohledávací pátrací skupina, celé to tady uzavřela vojenská policie za podpory našich vojáků ze základny a hlídalo se to tady," řekl ČTK Radek Křivánek, který na místo přivážel skupiny vojáků. Těla zemřelých bylo možné z místa nehody odvézt až ve tři hodiny ráno. Odklízení trosek vrtulníku trvalo několik dalších dní, práce ztěžoval terén hlubokého údolí řeky. "Naši hasiči se sem museli prořezávat, protože to tady bylo hodně zarostlé a prostor zúžený. Bylo náročně se sem kolem chat s technikou dostat," dodal Křivánek.
První u havarovaného vrtulníku byli místní chataři. Předtím, než začal hořet, se jim podařilo ze stroje vytáhnout jen jedno tělo, zavzpomínal dnes také Antonín Trejbal, který se před 20 let k události dostal jako řidič velitele základny.
V roce 2005 byl na místě neštěstí vybudovaný památník, o který se chataři starají. Dnes jim za to poděkoval i přidělenec obrany Velké Británie v České republice Jonathan Kitson. Pietního aktu se účastnil i velitel náměšťské základny Rudolf Straka nebo zástupce spolku Váleční veteráni České republiky Tomáš Sláma.
Jako těžko uvěřitelný šok popsal své první pocity, když se o úmrtí svých vojáků dozvěděl, velitel Moores. Jeho jednotka byla tou dobou rozdělená na dvě části. Jedna se účastnila cvičeni v Česku, druhá působila v Iráku. Že by se jeho vojáci neměla vrátit domů právě z Evropy, si neuměl představit.
Na palubě zříceného stroje byli britští vojáci, příslušníci jednotky protivzdušné obrany dislokované v Německu. Vrtulník letěl z Přerova, v Náměšti nad Oslavou natankoval a odletěl plnit úkol, během kterého havaroval. Žádný civilista zraněn nebyl. Vojenské cvičení Flying Rhino bylo přerušeno. Pokračovalo pak už bez vrtulníků.
Vyšetřovatelé vyloučili technickou chybu a za nejpravděpodobnější příčinu letecké nehody označili lidské selhání.
Při nejtragičtější nehodě vrtulníku na území nynější ČR zahynulo 12. září 1972 nedaleko Rudíkova u Třebíče deset lidí. Tehdy se vojenskému vrtulníku Mi-4 utrhl nosný rotor.