Trasa nové silnice povede od silnice II/360 kolem betonárny za městem nad vlakovým nádražím, odtud k železničnímu mostu, kde stejně jako on překlene řeku Oslavu a ulici Františkov. Posléze se napojí na stávající okružní křižovatku se silnicí II/602 v lokalitě Karlov. Doprava se tudy pohodlně dostane na exit 146 D1.
Ke krajské stavbě, která by podle odhadů měla vyjít na zhruba 474 milionů korun bez DPH, je aktuálně hotová projektová dokumentace. „Očekáváme vydání stavebního povolení. Souběžně stále řešíme majetkoprávní záležitosti,“ uvedla Jitka Svatošová, mluvčí Kraje Vysočina.
Stát zvýší počet podporovaných dopravních staveb kvůli rozšíření Dukovan![]() |
Převážnou většinu pozemků na trase plánovaného obchvatu se již velkomeziříčské radnici postupem let povedlo vykoupit. „Jedná se o pozemky, kde byli jejich vlastníci přístupní nějaké dohodě a dialogu. Zbyla nám tam jedna garáž a jeden pozemek, kde bohužel k dohodě nedošlo a dialog tam možný není. Takže tam bude muset dojít ze strany kraje k vyvlastnění,“ upřesnil starosta Velkého Meziříčí Alexandros Kaminaras.
Na příjezdu do města od Brna projede dle jeho slov denně v každém směru kolem deseti tisíc aut. Tato vozidla obvykle pokračují dál na Třebíč, takže nyní tak inkriminovaným úsekem města projet musejí. Nový obchvat jim ale po svém dokončení nabídne daleko pohodlnější a rychlejší cestu. „Podle dopravní analýzy, kterou máme k dispozici, by měl dopravě v této části Velkého Meziříčí jihovýchodní obchvat ulevit zhruba o 30 procent,“ vyčíslil Kaminaras.
Snadnější cesta pro hasiče a záchranku
Centrum Velkého Meziříčí, kde ve špičkách - především pak kolem druhé hodiny odpolední - musejí šoféři popojíždět v dlouhých kolonách a doprava tam kolabuje, se tak z hlediska provozu výrazně zklidní. Dalším přínosem nové krajské komunikace je napojení na rozvojovou lokalitu u ulice Školní, kde je dlouhodobě plánován vznik dvou významných staveb, a to nové hasičské stanice a stanice zdravotnické záchranné služby.
„Jedná se o stavby na původně našich pozemcích, které jsme my jako město v minulosti darovali Kraji Vysočina, respektive České republice, v případě hasičů,“ upřesnil starosta.
Umístění v této oblasti na okraji Meziříčí bylo zvoleno právě kvůli zamýšlenému obchvatu. „Na dálnici D1 se odtud v budoucnu budou moci hasiči i záchranka dostat odhadem za jeden až jeden a půl minuty, aniž by museli projíždět městem,“ zdůraznil Kaminaras. Doplnil, že minimálně v případě budování stanice záchranky se počítá se zahájením prací již v letošním roce.
Součástí stavby bude napojení na místní komunikace i mosty
Součást návozové trasy do Dukovan
Obchvat na silnici II/360 je krajskou stavbou, která však bude financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
„Odstartuje v roce 2026 a dokončena by měla být o rok později, tedy v roce 2027. S touto akcí souvisejí i další dopravní stavby týkající se rozvoje regionu,“ okomentoval Miroslav Jágrik, člen výboru pro bezpečnost a prevenci kriminality Zastupitelstva Kraje Vysočina.
Jihovýchodní obchvat Velkého Meziříčí byl totiž zahrnut mezi takzvané návozové trasy komodit a personálu pro jadernou elektrárnu Dukovany při plánované dostavbě jejích dvou bloků, stejně jako další komunikace tohoto typu v řadě měst a obcí na Vysočině. Patří sem například i část jihovýchodního obchvatu Jihlavy, dále třeba Brtnice, Zašovic, Okříšek nebo Slavětic.
Součástí obchvatu Velkého Meziříčí bude kromě samotné silnice rovněž napojení na místní komunikace, dále několik mostů a tři opěrné stěny. Jedno z přemostění, vedoucí přes řeku Oslavu a silnici II/392 v lokalitě Františkov, bude dokonce dlouhé více než dvě stě metrů.
„Podle dopravní analýzy, kterou máme k dispozici, by měl dopravě v této části Velkého Meziříčí jihovýchodní obchvat ulevit zhruba o 30 procent.“ Alexandros Kaminaras starosta Velkého Meziříčí.

Nový obchvat propojí výpadovku na Třebíč s exitem 146 na D1.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz