Bývalý silniční most u Utína na Havlíčkobrodsku není kraje ani Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Mluvčí obou úřadů to uvedly na dotaz ČTK. Chátrající most přes Sázavu je památkově chráněný, nachází se blízko silnice směrem na Stříbrné Hory. Ves Utín spadá pod město Přibyslav. Přibyslavský starosta Martin Kamarád (ODS) minulý týden novinářům řekl, že městu most nepatří.
Kamenný dvouobloukový most je podle památkového katalogu z 19. století. Býval součástí komunikace ke Štukhejlskému mlýnu. Přibyslavská radnice se o vlastnictví mostu zajímala i proto, že si nebyla jistá, zda není města. Z dokumentů zjistila že není, řekl Kamarád. Uvedl, že k mostu přiléhá z jedné strany krajský pozemek a pozemky na druhé straně jsou soukromé, pozemek pod mostem je zapsaný na státní Povodí Vltavy.
"Most není v majetku Kraje Vysočina. Fakt, že něco sousedí s naším majetkem není návodné pro určení vlastnictví sousedního," sdělila ČTK mluvčí kraje Jitka Svatošová.
Most u Utína není ani majetkem Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), uvedla jeho mluvčí Michaela Tesařová. Tento úřad dostal před časem na Vysočině do správy starý silniční most v Petrávči u Velkého Meziříčí na Žďársku, který je také nemovitou kulturní památkou a o nějž rovněž dlouho nikdo nestál. Pozemek s tímto mostem byl podle mluvčí koncem minulého roku prodaný ve výběrovém řízení s elektronickou aukcí za 2,28 milionu korun. Nový vlastník ho převzal letos v dubnu. Úřad při prodeji upozorňoval na to, že je most ve velmi špatném technickém stavu,
Pozemek s mostem v katastru Petrávče koupila podle kupní smlouvy společnost Betex Plus z Velkého Meziříčí. Jednatel Karel Věžník to ČTK potvrdil, ale uvedl, že k záměru firmy se zatím nebude vyjadřovat.
Jednoobloukový most je vysoký asi deset metrů, překlenuje údolí Radslavického potoka. Svému účelu neslouží od roku 1937, dnes je u něj skládka odpadu. Podle památkového katalogu to je mimořádně hodnotná technická památka. V minulosti most nechtěla obec Petráveč ani sousední Velké Meziříčí. Vleklý soudní spor skončil v roce 2016 tím, že most připadl do majetku státu. Kraj Vysočina vloni nabídku ÚZSVM na převzetí mostu také nepřijal.
Most v Petrávči býval součástí staré zemské cesty. Lidově se mu říká Loupežnický či Vysoký. Postavil ho údajně stavitel Antonín Vlach v roce 1593, někteří badatelé ale dávají jeho vznik do souvislosti až s budováním takzvané císařské silnice za vlády Marie Terezie v 18. století.