náhledy
Větrné elektrárny u Věžnice se točí od roku 2009. Stavět je chtěla původně obec sama, nenašla ale dostatek peněz. Proto celý projekt prodala skupině ČEZ.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Postavit se na střechu gondoly chce hodně odvahy. Není tam žádné zábradlí, podlaha není úplně rovná, hodně fouká, a ač se to nemusí zdát, celá stavba se nepříjemně kýve. Úchvatný výhled a adrenalin za to stojí. Pro Ondřeje Němce to býval denní chleba.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Jeden počítačový terminál je pod elektrárnou, druhý nahoře v gondole. Obsluha se z nich dozví veškeré údaje o chodu elektrárny, výkonu i třeba síle a směru větru. Na snímku ho obsluhuje vedoucí provozu ČEZ Obnovitelné zdroje Ondřej Němec.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Výtah končí kousek pod gondolou. Do ní se leze po dalších dvou žebřících. Gondola se natáčí po větru. Pokud je elektrárna zastavena, drží ji na místě deset hydraulických brzd.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Základem pohybu po střeše gondoly je dvojité jištění. Stojíme ve výšce přes osmdesát metrů.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Tubus elektrárny je vysoký téměř osmdesát metrů. Je sestaven ze tří dílů. Jejich rozhraní vždy tvoří něco jako mezipatro.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Jediné, čeho se lze nahoře chytit, je kovová konstrukce pro usazení čidel a světel. Jsou na ní patrné tečky vypálené od blesků. V pozadí druhá věžnická větrná elektrárna.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Ondřej Němec ze střechy gondoly kontroluje, co se zrovna děje dole pod elektrárnou.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Listy rotoru věžnické elektrárny jsou dlouhé něco málo přes 46 metrů. Leckoho může překvapit, že nejsou úplně rovné.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Ondřej Němec na střeše gondoly věžnické větrné elektrárny zkontroloval čidla. Zjistil, že jedno z výstražných světel nesvítí. Po bouřkách se to občas přihodí.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
To už z gondoly slézáme dolů. Nejprve po dvou žebřících. Středem tubusu vedou silné kabely, které odvádí vyrobenou elektrickou energii.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Jistit se musíme na každém žebříku. Středem stupaček vede kolejnice, v níž se pohybuje bezpečnostní jezdec připevněný k lezeckému postroji.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Nahoru do gondoly se jede malinkým výtahem, do něhož se sotva vmáčknou dva lidé. Čím je kabina výš, tím víc se na lanech houpe.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Po celou dobu jízdy výtahem je třeba držet bezpečnostní tlačítko. Jakmile ho obsluha pustí, výtah zastaví.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz
Větrné elektrárny u Věžnice jsou v provozu od konce roku 2009. Jejich maximální výkon činí 2 MW. Včetně listů rotorů jsou vysoké 126 metrů. Dnes už se běžně staví větrné elektrárny dvakrát tak vysoké a několikanásobně výkonnější.
Autor: Martin Vokáč, iDNES.cz