Zastupitelé Hradce Králové dnes vyčlenili dva miliony korun na pořízení studie nového systému parkování ve městě. Výběrové řízení na zpracovatele studie by město mělo vypsat letos. Reforma parkovacího systému by měla podle radnice především zajistit parkování pro rezidenty. Ze studie vyplynou technické požadavky na systém parkování a návrhy řešení jednotlivých oblastí. Součástí podle radnice zřejmě bude i rozšíření zón placeného parkování.
Opoziční zastupitel Denis Doksanský (za ANO) zpochybnil účelnost studie. "Budou to další neefektivně vynaložené peníze na analýzu, u níž nevíme, zda nám k něčemu bude," uvedl. Náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP 09) to odmítl. "Rozhodně to nekončí u analýzy. Po studii bude zadán a realizován projekt systémem design and build (vyprojektuj a postav) v roce 2025, aby v roce 2026 mohl systém vzniknout," uvedl Řádek.
Nový systém by měl být z pohledu řidiče podle něj jednotný a měl by co nejvíce chránit práva rezidentů. "Na některých sídlištích dochází ke katastrofálnímu stavu z pohledu nabídky a poptávky parkovacích míst," uvedl Řádek.
Nynější zóna placeného stání zabírá centrum a širší střed města. Zónu na základě třicetileté koncese od města od ledna 2007 provozuje soukromá společnost ISP Hradec Králové. ISP v ní vybírá peníze asi z 7500 parkovacích míst, ceny parkovného určuje město. Hodina parkování stojí podle lokality od deseti do 30 korun.
V novém systému by návštěvník města podle Řádka neměl rozlišovat, zda platí firmě ISP nebo městu. S ISP chce město o chystaném novém systému jednat.
Systém ISP se stal po zavedení terčem kritiky obyvatel i části opozice. V roce 2013 primátor Zdeněk Fink (HDK) přišel s návrhem, aby město asi za 53 milionů korun koupilo 51 procent akcií ISP a dostalo se tím k ziskům z parkování. Většinovou podporu u tehdejších zastupitelů však Finkův návrh nezískal.
Kontrakt města se společností ISP spočívá v tom, že ISP má za peníze vybrané z parkování postavit v Hradci Králové nejméně 1000 parkovacích míst. Zatím nákladem přes čtvrt miliardy korun postavila dva parkovací domy dohromady s více než 780 místy. Třetí dům až s 284 místy chystá. Město do systému parkování a staveb parkovacích domů žádné své peníze nevkládá.