Jsou chvíle, kdy neuvidíte auto zleva ani zprava a přejít někdejí hlavní tepnu z Čech do Polska můete často bez zpomalení chůze.
Je to opravdu o hodně lepí. Dřív tady jelo jedno auto za druhým. I na přechodu to bylo nebezpečné. Teď u se bát nemusíme, říká Jelena, ena ve středním věku, která sedí na lavičce zastávky Na pici a čeká na autobus. Auto nemá, a tak musí přecházet silnici, kdy přijede na zastávku v protisměru.
Je to nesmírně znát. Kolikrát se rozhlíím, co je to vlastně za čas, e tu není zácpa, přiznává starosta Jaroměře Jan Borůvka (ANO).
Výrazné zklidnění dopravy pozoruje kadý, kdo Jaroměří by jen projídí. Zatímco před několika týdny řidiči v protisměru viděli přes celé město souvislou ňůru aut, teď jich proti sobě zahlédnou jen pár. Situace se příli nemění ani v dopravních pičkách.
Dneska tady jezdí skutečně jen ti, kdo do Jaroměře potřebují. Kamiony tu jedou, jen kdy míří do některé z místních firem. Třeba tenhle jede nejspí do Karsitu, ukazuje Jelena na soupravu, která veze na podvalníku velký obráběcí stroj.
Jezdí tu hlavně osobní auta, co jsou větinou místní nebo lidé z okolních vesnic, kteří jedou do města. Dřív trvalo přejet Jaroměř třeba 20 minut, teď to jsou minuty a na kruháku pustíte tak jedno auto, říká i Josef Buek.
Biti jsou obchodníci
Doprava v Jaroměři houstne hlavně v době, kdy místní míří do práce a do kol. Anebo v sobotu dopoledne, kdy se vydávají na nákupy lidé z okolí. Úbytek dopravy má vak i stinné stránky. Některé obchody podél hlavního tahu se u od zprovoznění dálnice k Jaroměři potýkaly s úbytkem zákazníků. Ten teď jetě zesílil.
U nás to takový problém není, chodí sem hlavně lidé z okolí, protoe obchody jsou daleko. Ale pocítila to hlavně zmrzlina, kde se lidé u tolik nezastavují, podotýká prodavačka ze stánku s potravinami s narákou na prodejnu zmrzliny Na pici, která je teď kvůli chladnému počasí beztak zavřená.
I my jsme zaznamenali pokles návtěvníků. Dřív jel někdo kolem, uviděl výlohu a přiel se podívat. Natěstí je ale hodně lidí, kteří k nám chodí dlouhodobě a stále se k nám vracejí, těí Libora Kačera z prodejny sportovních potřeb, kde se lidé dříve zastavovali při cestě na hory a občas si i dokoupili chybějící vybavení. Jak moc se výpadek tranzitní dopravy projeví na trbách, se podle něj uvidí a v delím horizontu.
Řidiči bez známky musí přes město
Jaroměři se od tranzitní dopravy částečně ulevilo u před třemi lety, kdy se v prosinci 2021 otevřela dálnice D11 a k Heřmanicím. Autostráda tehdy vyvedla z města tranzitní dopravu na Trutnov a Dvůr Králové nad Labem. Přes centrum tak vedl u jen provoz na Náchod a Polsko.
To se změnilo letos v září, kdy na dálnici navázal severní obchvat Jaroměře, který směruje dopravu kolem Dolan, Čáslavek a Sviniaň a k obchvatu České Skalice.
Tranzitní doprava od Náchoda na Hradec Králové tak Jaroměř míjí nejprve po obchvatu, který je silnicí první třídy, a poté po dálnici. Část řidičů vak na dálnici nepokračuje a u Heřmanic odbočuje na původní silnici do města. D11 mezi severním a jiním sjezdem u Jaroměře je toti zpoplatněna a ne kadý, kdo tudy projídí, má dálniční známku.
Ministr nevidí důvod odpoutět poplatek
Odeslal jsem dopis ministru dopravy, zda by bylo moné úsek D11 od Semonic po Heřmanice osvobodit od poplatku pro vozidla do 3,5 tuny. Je to necelých est kilometrů. Mohlo by to platit alespoň do doby, ne bude hotová dálnice k hranicím, uvauje Jan Borůvka.
O vyjmutí úseku ze zpoplatnění rozhoduje ministerstvo dopravy, odkazuje na nadřízené generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
O odputění poplatku v tomto úseku neuvaujeme, protoe větina tranzitní dopravy stejně směřuje na dálnici. Pokud se někdo vrací do Jaroměře, jsou to větinou řidiči, kteří tam mají cíl své cesty, míní ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
S tím vak nesouhlasí radnice v Jaroměři. Realitou toti je, e po zprovoznění obchvatu města se část dopravy přesunula z hlavní průtahové ulice do ulice Na Cihelnách, která vede z centra ke křiovatce dálnice a obchvatu. Přitom celá řada řidičů z Náchodska nemá dálniční známku, protoe v regionu jiná dálnice ne ta kolem Jaroměře není.
Podle starosty doprava v ulici Na Cihelnách stoupla právě kvůli tomu, e tudy jezdí lidé z okolních vesnic, kteří dříve jezdili přes celou Jaroměř: Koupit známku nemají důvod, kdy by vyuili jen tento malý úsek dálnice.
Ulicí jezdí i řidiči od Náchoda, kteří by sice mohli sjet z obchvatu u Dolan, ale tamní křiovatka je podle Borůvky málo kapacitní a tvoří se tam kolony. Řidiči tam toti musí dávat přednost vozidlům z obou směrů.