Jde totiž o velmi důležitou spojku mezi prvním a druhým silničním okruhem s vjezdem do kampusu univerzity i školského areálu v ulici Akademika Heyrovského.
Naopak problémy zvlášť řidičům z Moravského Předměstí, Třebše, Roudničky nebo Vysoké nad Labem přinese uzavírka části Zborovské ulice, přesněji frekventovaného „přítoku“ právě ke křižovatce Mileta.
Proměna Milety začala loni 2. dubna za přítomnosti ministra dopravy i šéfa Ředitelství silnic a dálnic, jenž poznamenal, že „je to finančně i časově nejnáročnější úprava křižovatky v celé republice“.
Konečně čilý ruch
Tvrzení o extrémní náročnosti stále trvá. Mileta se za rok změnila v jedno obří staveniště. Mnozí kritici zvlášť loni na jaře poukazovali na údajně minimální stavební ruch.
To se však v posledních týdnech změnilo, v březnu nebylo při betonování výjimkou, že se na stavbě pohybovalo i několik desítek dělníků. Další přitom byli v podzemí, kde se dokončuje soustava podchodů.
Právě ty se již jasně rýsují. Jsou v nich instalovány gabionové sítě s kamenivem, pracuje se také na sousedních stezkách, svařuje se nerezové potrubí v šachtách a připravuje se přeložka horkovodu. Práce se přesunuly také za sídlo záchranky, kde finišuje napojení na Benešovu třídu. U Milety již přibyly nové autobusové zastávky, sloupy na osvětlení i systémový obrubník s inovativně řešeným odtokem vody při dešti.
Stavba se již připravuje ke stěhování na druhou stranu, kde se nyní nakrátko střetávají dva pruhy Gočárova okruhu.
Fronty u brány nemocnice
Přípravné práce na začátku druhé fáze začaly už v úterý 15. dubna, naostro odstartují v pondělí 28. dubna a potrvají celý jeden rok.
S přestávkami několik měsíců zůstane zavřen hlavní vjezd ze Zborovské ulice do fakultní nemocnice, který bude sloužit alespoň pro výjezd. Personál nemocnice, pacienti nebo návštěvníci se k hlavní bráně dostanou odbočkou z okruhu na parkoviště těsně za mostem u soutoku, od Třebše pak oběma směry slouží vrátnice za Vojenskou lékařskou fakultou Univerzity obrany, kudy se za covidu jezdilo k testovacím stanovištím. Je tu i nonstop fungující pokladna k platbě parkovného.
„Do nemocnice budou otevřeny další dva vjezdy. Doporučuji nově otevřenou pokladnu u výjezdu do Třebešské ulice, protože u té hlavní jsou již nyní velké fronty a s nimi problémy a nervozita. Komplikace nastat mohou, v nemocnici se sbíhá více investičních akcí najednou, což samozřejmě ovlivní dopravu a parkování v areálu nemocnice,“ sdělil mluvčí hradecké fakultní nemocnice Jan Špelda.
Dlouhá objížďka
Velmi nepříjemné je uzavření části Zborovské ulice. Nedostanou se do ní řidiči jedoucí od soutoku ani opačným směrem. Objížďka bude poměrně dlouhá a navíc vede přes několik frekventovaných světelných křižovatek. Ze Zborovské bude značena přes ulice Štefánikovu, Palachovu a Brněnskou, odkud je to k Miletě jen pár stovek metrů.
1. října 2024 |
Protože na Moravském Předměstí lze očekávat zvýšený provoz, mezi ulicí Jana Masaryka a Benešovou třídou vznikne u polikliniky provizorní okružní křižovatka.
Výhodou bude, že se Hradci vyhne část tranzitní dopravy. „Aby se městu při rekonstrukci nejfrekventovanější křižovatky ulevilo od tranzitní dopravy, v úseku dálnice mezi Opatovicemi nad Labem a křižovatkou ČKD mohou jezdit řidiči osobních i nákladních vozidel bez dálniční známky,“ vysvětlil Marek Novotný z ŘSD.
Hotovo až v prosinci 2026
„Rekonstrukce Milety pokračuje podle plánu. Začátkem dubna jsme na radě města schválili předčasné užívání 11 stavebních objektů z první etapy. Právě díky tomu se už brzo otevře část křižovatky mezi ulicemi Sokolskou a Hradeckou, což významně usnadní dopravu. Od 28. dubna přesně podle plánu začne druhá etapa, která potrvá přibližně jeden rok a bohužel přinese rozsáhlejší dopravní omezení. Klíčovou změnou bude uzavírka části Zborovské ulice,“ popsal postup prací náměstek primátorky pro oblast investic Lukáš Řádek (TOP 09).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Objížďkou přes Moravské Předměstí budou jezdit také spoje MHD. „Zachován zůstane autobusový spoj linky čísla 19, nadále bude zajíždět do areálu nemocnice a navíc bude posílen,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS).
Přestože rekonstrukce Milety trvá již celý rok, projekt se nachází teprve na samotném začátku druhé třetiny. Práce vyjdou na více než 634 milionů korun, jen městská pokladna na ně přispěje 227 miliony. Kromě podchodů a zastávek vzniknou nové odbočovací bypassy pro přímé odbočení vpravo. Hotovo a bez nutných uzavírek má být až v prosinci 2026.
„Děkujeme za trpělivost. Jedná se o největší rekonstrukci městské křižovatky v celé republice, navíc za plného provozu. Přesto se daří přesně plnit všechny kroky v harmonogramu, někdy dokonce i o několik dnů či týdnů dříve,“ vyjádřil spokojenost s průběhem rekonstrukce náměstek primátorky Lukáš Řádek.