Kolik jste u zail takových debat?
Nebylo jich málo. Zajiovali jsme investory pro zónu Nexen Tire u atce, chystali jsme třeba i mediálně známý projekt v Líních, kam investor nakonec nezamířil.
Byla sloitějí příprava projektu v Líních, nebo v Dolní Lutyni?
Kadý projekt je jiný. V Líních lo o letitě, v Dolní Lutyni je to malinko sloitějí i proto, e jsme na hranicích s Polskem. Na druhou stranu je tady dálnice a eleznice, je tady i elektřina. Je těké to srovnávat. Vdy se ale musíme bavit s obcemi v okolí a hledat nějakou cestu k dohodě.
Existuje u dnes seznam, co obci nabídnete jako kompenzaci?
Ten seznam vzniká, stejně jako dopadová studie, která můe přinést dalí návrhy. Nic není uzavřeno.
Je to zmatek, kritizují Lutyňtí přípravu gigafactory. Účast na debatách klesá![]() |
Existuje nějaká částka, o které víte, e ji můete obci slíbit? Jak se k ní vlastně dopočítáte?
Konečnou výi takové částky můeme znát po dopracování dopadové studie. Poté se porovnají náklady a přínosy takové investice, a pokud se dostaneme na několikanásobek přínosů pro region, tak se to zrealizuje. Pokud ne, plány končí.
Jak rychle se státu vrátily náklady na příchod automobilky Hyundai do Noovic?
To trvalo přiblině est let. Do přínosů se nepočítají jen odvedené daně, ale i to, co firmy zaplatí na dalích odvodech a podobně. A jsou tady i multiplikační efekty, které kadý takový projekt přináí. A pak také chceme zvrátit demografický vývoj v Moravskoslezském kraji, zlepit migrační saldo. Co se třeba na Frýdecko-Místecku po příchodu automobilky Hyundai povedlo.
Jaký dnes odhadujete finanční přínos příchodu investora?
Ta částka se vyvíjí. Ale nyní předpokládáme, e deset let po sputění by mohlo jít o výnos zhruba 70 miliard korun. A k tomu je opět potřeba připočíst multiplikační efekty.
Na lidi se to tady řítí ze vech stran, říká mluvčí spolku proti gigafactory![]() |
Po příchodu Hyundai byli někteří zklamáni, e si automobilka přitáhla hlavně své vlastní dodavatele a na ty místní moc nezbylo. Nebude to nyní stejné?
I pro Hyundai u dnes dodávají místní firmy. I nový investor avizuje příchod dalích firem, my předpokládáme, e jich postupně bude více. Věříme, e ty firmy tady postupně zakoření a naváou kontakty i s místními partnery.
Jaké budou náklady státu?
To se nyní nedá dopočítat, ve je v běhu. Jetě nejsou hotovy například studie protipovodňových opatření a podobně. Ale ve výsledku musí být přínosy mnohonásobně vyí ne náklady státu.
Ole je hraniční řeka, u jste jednali s Poláky, e jim tam moná polete při povodních více vody, protoe tady postavíte nové hráze?
Cílem je ochránit Věřňovice a po Bohumín a současně nezhorit situaci v Polsku.
Ale hrázemi zmeníte prostor na naí straně, take řeka bude muset téct jinudy. Tedy po té polské.
Já nejsem hydrolog, studie běí, výsledky určitě dostaneme. S polskou stranou to budeme určitě řeit, chceme se s nimi začít bavit v nejbliích dnech.
Kolik podobných zón máte vytipováno pro případné dalí strategické investory?
Za celou republiku je takových míst zhruba dvacet, větinou ve strukturálně postiených krajích, podobně jako je ten Moravskoslezský. Tady v kraji je jich kolem pěti.
Máme podat námitky? Dolní Lutyně schválila referendum kvůli gigafactory![]() |
Kolik lidí dnes oficiálně zná skutečné jméno investora?
Jde o velice úzký okruh lidí, maximálně malé desítky.
Co by se stalo, kdyby se to jméno provalilo?
Mohlo by se stát, e by investor odeel. Jsou firmy, které jsou na tyto věci citlivé, jde o trhy, jde o akcionáře.
Zná to jméno třeba vae manelka?
Ne, doma se o práci nebavíme. (směje se)
U jste dohodnutí s majiteli pozemků v zóně?
Větí část zóny patří státu a státním firmám a organizacím, s dalími majiteli jsme v kontaktu. Jednáme.