Výroba i propouštění. Snem je elektrická oblouková pec, říká generální ředitel Nové huti

  17:52aktualizováno  17:52
Pracoval už na nejvyšších postech v kopřivnické Tatře nebo ve společnosti Vítkovice Steel. Nyní se Radek Strouhal staví do čela společnosti Nová huť, která chce obnovit výrobu v areálu někdejší obří hutní firmy. A z toho, co už nebude potřebovat, vytvořit průmyslovou zónu.
Generální ředitel Nové huti Ostrava Radek Strouhal má manažerské zkušenosti...

Generální ředitel Nové huti Ostrava Radek Strouhal má manažerské zkušenosti například z Tatry Kopřivnice a z Vítkovice Steel. (7. října 2025) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vy jste teď převzali Novou huť. Kolik máte času, než budete muset začít vydělávat?
To je těžká otázka. Já bych chtěl, abychom byli v zisku nejpozději od prvního čtvrtletí příštího roku. Upřímně ale doufám, že pokud se nám vše podaří, mohli bychom být provozně ziskoví už letos. Zakázek je poměrně dost, ale náklady jsou dlouhodobě velký problém.

Proč se tak stalo?
Když šel podnik do útlumu, snižovaly se náklady vždy se zpožděním. Pak fabrika stála, přišel insolvenční správce. Jeho prioritou bylo udržet podnik v chodu, aby se dal prodat jako fungující závod, ne jako hromada šrotu. To znamená, že spíš tlačil na výrobu než na hledání úspor nebo optimalizací.

Jedním z důvodů krachu byly vztahy s Tamehem, zdejší elektrárnou. Když se zastavila výroba, musela se elektřina dodávat zvenku. Jak to vypadá dnes?
Dnes máme elektřinu z vnějších zdrojů, funguje lokální distribuční soustava. Vlastní výroba elektřiny tady momentálně není na pořadu dne, ale do budoucna by mohl nějaký energetický zdroj v areálu vzniknout. Jednáme totiž s různými zájemci o využití částí, které sami nepotřebujeme. Nedává smysl, aby tu ležely ladem pozemky určené pro těžký průmysl. Pokud se sem podaří přilákat nový průmysl, ať už těžký, nebo jiný, bude energie potřeba.

Stačí vám současné napojení na síť, nebo vás omezuje to, že elektřinu berete jen zvenku?
Zatím nám to stačí, i pro rozvoj. Do budoucna ale bude nutné připojení posílit. Každá průmyslová zóna potřebuje dostatek energie. Areál má přitom výbornou polohu. Je tu železniční vlečka, blízko je dálnice. Ale bez energie to samozřejmě nepůjde.

Chcete tedy z areálu vytvořit průmyslovou zónu, zachovat část výroby a zbytek otevřít novým investorům?
Přesně tak. Momentálně máme volných asi 250 hektarů, které jsou připravené k využití.

Takže co se velikosti týče, by tu klidně mohla vyrůst třeba gigafactory, jaká se plánuje v Dolní Lutyni?
Teoreticky ano. Samozřejmě bychom museli nejdřív srovnat se zemí ocelárnu, ale prostor i podmínky by tu byly.

Co je pro vás prioritou, jeden velký investor, nebo víc menších?
Ideální by samozřejmě bylo, kdyby přišel jeden velký investor, třeba právě typu gigafactory. To by jednání zjednodušilo a rozjezd urychlilo. Ale nechci čekat na jednu „zlatou kulku“. Myslím, že rozdělit území mezi několik menších investorů je bezpečnější a rychlejší cesta. Už dnes jednáme s různými zájemci. Někdo by chtěl 30 hektarů, jiný 40. A to dává smysl.

Máte spočítané, jestli vyděláte na likvidaci ocelárny?
Bude záležet na tom, jak chytře to uděláme. Pokud se nám podaří likvidaci dobře naplánovat, mohlo by to být i ziskové.

Problém s válcovnou plochých výrobků

Zvažujete zachovat alespoň něco jako památku, podobně jako v Dolní oblasti Vítkovic?
Nemyslím si, že by to dávalo smysl. Dolní oblast Vítkovic má výhodu, že se nachází v centru města. Tady by to bylo ekonomicky neudržitelné. Turistů, kteří by sem kvůli tomu jezdili, by nebylo tolik.

Teď zaměstnáváte zhruba 2 400 lidí. Kolik chcete, aby jich tu do konce roku zůstalo?
To hodně závisí na naplněnosti zakázek. Steckelova válcovna běží na plný výkon a myslím, že to udržíme až do konce roku. Naopak jednáme o tom, že bychom jeli i přes Vánoce, aby se teplý provoz nemusel zastavovat.

Ale všechno tak krásné asi není...
Trochu problémy máme s válcovnou plochých výrobků, kde se potýkáme se stabilitou dodávek a obchodní naplněnost není ideální. Moje vize je dostat se zhruba na dva tisíce zaměstnanců.

O kolik je Nová huť větší než Vítkovice Steel, kde jste doposud působil?
Počtem lidí zhruba trojnásobně. Kapacitou výroby při optimálním vytížení asi o polovinu.

Je to i o polovinu víc práce?
Teď je jí spíš ještě více. Ale počítám s tím, že se to stabilizuje. Hodně sázím na to, že se uvnitř zaktivizují lidé. Až uvidí, že to myslíme vážně, nelžeme jim a nejsme další parta, co přišla něco rozkrást.

Máte výhodu nové kolektivní smlouvy. Padl vysoký násobek odstupného. Chvíli to vypadalo, že vám insolvenční správce jde hodně na ruku, protože jinak byste to museli řešit vy…
Byl to i můj požadavek, aby se původní kolektivní smlouva co nejdřív vypověděla a začalo se jednat nanovo. Odbory jednaly, ale nikam to nevedlo. Když se s někým nedá pohnout, jediný nástroj je smlouvu vypovědět. Potom se jednání výrazně zintenzivnila a ke konci jsem se jich už účastnil, v zásadě jsem vyjednával sám pro sebe.

Jak to probíhalo?
Musím ocenit, že i ze strany odborů byla snaha se dohodnout. Chtěli zachovat pro lidi sociální jistoty, byť to slovo nemám rád, ale každý potřebuje vědět, že ho zaměstnavatel nechce „vzít na hůl“. Pro nás je zase důležité mít jasná pravidla hry. I proto se kolektivní smlouva domluvila až do března 2028.

Kdo vyhrál?
To není o vítězství, ale o dohodě. Odboráři bojují tvrdě za zaměstnance, vyjednávání není nikdy snadné. Mají tu i hodně „ostré“ typy. Ale bylo to fér a dohoda je pro lidi dobrá. Došlo k navýšení mezd a bude i vánoční bonus. Na druhou stranu zmizelo vysoké odstupné. Což byl jeden z důvodů, proč se tady nikdy moc neredukovaly stavy. A to není pro firmu dobře.

Každopádně budete muset do konce roku dát ještě pár set výpovědí.
Do konce roku musíme zvládnout zhruba 300–350 výpovědí.

Už jste někdy dávali tolik výpovědí najednou?
Tolik najednou ne.

Jaké to je?
Není to příjemné. Poprvé jsem velké propouštění zažil v Tatrovce, když jsem vedl finance a musel propustit deset lidí z ekonomického úseku. Měli jsme to rozfázované na tři měsíce, ale já jsem si to „vybral“ v jeden den.

Jak vám bylo?
Bylo mi z toho špatně. Je to asi to nejhorší, co manažer dělá. Na druhou stranu je férovější říct lidem těchto deset pozic už neuživíme, je to potřebné, aby zbytek měl klid na práci a netřásl se každý měsíc, kdo přijde na řadu.

Budete propouštění řešit statisticky, rozešlete čísla, nebo do toho zapojíte i odbory, aby třeba upozornily na sociální situaci vybraných lidí?
Budeme vnímat i sociální stránku, ale je to hlavně o pozicích. Ne o konkrétních lidech. Neznamená to, že z 300 lidí vyhodíme 300 „nejhorších“. Když uvidím, že v nákupu je 30 lidí a stačí nám 15, tak půjde o 15 pozic v nákupu. Není to o tom, jestli to bude Jirka, Karel nebo Jiřinka.

Generální ředitel Nové huti Ostrava Radek Strouhal (7. října 2025)

Už víte, kterých pozic se to dotkne?
Máme první návrh, kam se na jednotlivých úsecích potřebujeme dostat. Odborům jsme už řekli, že se to tolik netýká dělnických pozic. Paradoxně dělníky dnes místy i hledáme, protože navyšujeme výrobu.

Kdo je tedy nejvíce ohrožen?
Spíše půjde o obslužné provozy, pomocné práce, částečně i údržbu. Závod údržby byl velký, areál se ale výrazně zmenšil. Dotkne se to i kancelářských profesí.

Kdy se to lidé dozvědí?
Chci dávat zpětnou vazbu co nejdřív.

Nabídnete i pobídku typu „kdo odejde hned, dostane víc“?
Tyto balíčky nedávají smysl.

Historicky byly právě tady „zlaté padáky“ hodně populární.
Dřív se to tak dělalo. Majitel si to spočítal. Tehdy vydělával miliardy a pár stovek milionů na odstupném pro něj bylo jako štípnutí komára.

Jak to bude s koksovnou. I z hlediska ekologie?
Území, které přešlo na Novou huť, je z ekologických zátěží téměř čisté. Příjemně mě to překvapilo. Provedli jsme testovací vrty po celém území huti a jsme až na drobnosti téměř čistí. Největší zátěž je pod koksovnou. I proto je z ní samostatný podnik a bude jednat se státem.

O čem?
Je zde záruka Fondu národního majetku na likvidaci historických ekologických škod. Záležet bude na tom, jak se likvidace podaří.

Kolik to bude stát? Slyšel jsem o miliardě, ale zdá se mi to málo.
Detailně to teď neznám, slyšel jsem stejnou částku. Osobně si myslím, že když se to udělá chytře, dá se to zvládnout.

Ptám se i kvůli tomu, co se dělo na lagunách Ostrama, které ještě stále nejsou dokončeny. Bude areál koksovny použitelný ještě v rámci našich životů?
Je velký rozdíl, jestli likvidaci dělá polostátní nebo soukromý podnik. Soukromý má větší motivaci udělat to kvalitně a za rozumné peníze.

Zkrachovalou ostravskou huť převzala firma exministra. Plánuje výrobu i propouštění

Dokdy chcete mít koksovnu vyřešenou?
Koksovna má samostatného jednatele, je to jeho agenda. Čím dřív to bude, tím líp. Vím, že jedná na MŽP, aby se likvidace spustila co nejdříve. Uvidíme, jak rychle se poskládá nová vláda. Věřím, že nebude horší než ta předchozí.

A ten termín?
Žádný pevný termín nemáme. Můj odhad je, že vyčištění se dá zvládnout za tři roky. Když budeme mít trochu štěstí, někdy v letech 2028–2029 by to mohlo být čisté území.

Jak se díváte na průběh insolvence Liberty? Neměl stát zasáhnout výrazněji? Ministr Stanjura tvrdí, že stát více zasáhnout nemohl.
Myslím, že stát mohl být aktivnější. Musel by ale projevit dost odvahy a politickou shodu.

Jste připraveni i investovat, nebo si na to musíte nejprve vydělat?
Náš sen je postavit elektrickou obloukovou pec. Ale to je daleko, začít chceme postupně, menšími věcmi. Řada investic je připravena už z dob Liberty, některé ještě z dřívějška. Dříve se to vždy odkládalo, peníze se z podniku spíše vytahovaly. Teď věřím, že nový vlastník chápe, že když peníze necháme ve fabrice, zlepší se.

Co bude jako první?
První investice už proběhly. Přestavěli jsme pece na zemní plyn.

To ale byla přece nutnost.
Šlo by to i bez toho. Kvůli přechodu z vysokopecního na zemní plyn se to řešilo tak, že se bral zemní plyn a do toho se přifukoval dusík, aby se snížila výhřevnost. Upřímně, hrůza. Ale je to první investice, kterou platí Nová huť.

Kolik chcete investovat v nejbližších letech?
Tříletý horizont je na mě teď daleko, dívám se na nejbližší úkoly. Moje vize je příští rok zvládnout investice zhruba za 300 milionů korun. A měli bychom si na ně vydělat.

Půjdou hlavně do výroby?
Priorita je výroba a efektivita. Zvažujeme třeba rychle spustit využití odpadního tepla z komínů. Teď nám utíká pryč a současně platíme za pronájem kotelny, aby lidé nezmrzli. To tu mělo být už dávno, byly na to i dotační tituly. Otázka je, zda si na ty peníze budeme umět sáhnout.

Proč by to nešlo?
Jsme nová firma, koupili jsme podnik v insolvenci. A to s sebou nese řadu omezení.

Jak vidíte teď ekonomickou situaci?
Myslím, že německý průmysl si prošel poklesem a snad našel dno. V našem oboru, ocelářství, vidíme první náznaky, že si i Evropská komise uvědomuje, že bez ocelářů to nepůjde. Chystají se ochranná opatření. Safeguard skončí v polovině příštího roku a už se mluví o nástupci.

Jižní státy jsou však proti.
Jsou, ale pokud by se to týkalo jen hotových produktů, dá se o tom mluvit. My budeme tlačit na to, aby se omezení netýkalo vstupních surovin, v Evropě už je nedokážeme ekonomicky vyrobit, zvlášť při dnešních cenách energií. To je i důvod, proč bereme elektrickou pec jako cíl. Zásadně by zvýšila efektivitu a využila odpady.

V čem to vázne?
V nejistotě. Třeba pokud bude elektřina stát 150 eur/MWh, musel bych výrobky natřít na zlato a prodávat je jako zlaté.

Nejčtenější

Babosed v MHD má „tajný“ fanklub. Patříte do něj také? A proč oblíbené sedadlo občas blokuje mop?

U některých typů autobusů sedíte výše než ostatní cestující, vždy máte dobrý...

Místo, kde se kříží zájem o výhled s potřebou klidu a osobního prostoru, to je babosed. Přední sedadlo v autobuse je pro některé cestující svatyní, pro jiné noční můrou. A pro řidiče často zkouškou...

Zeleň i voda. Praha 12 představila vítězný návrh na obnovu Sofijského náměstí na místo „pro všechny generace“

Studio Perspektiv zvítězilo v architektonické soutěži na revitalizaci...

Parková část Sofijského náměstí v Modřanech projde proměnou podle návrhu studia Perspektiv, které uspělo v architektonické soutěži pořádané městskou částí Praha 12. Cílem projektu je vytvořit...

Tramvaj T3 slaví 65 let. Prohlédněte si ikonu Prahy v unikátních historických fotografiích

Vlak T3 na lince číslo 22 v Karmelitské ulici v letech, kdy některé památné

Je těžké najít pražský symbol, který by byl tak rozpoznatelný jako tramvaj T3. Letos je to přesně 65 let, kdy vznikl její prototyp. V pátek 21. listopadu si navíc připomeneme další výročí vozu. Bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

GALERIE: Rekonstrukce lanovky na Petřín pokračuje. Vozy vznikají ve Švýcarsku

Pokračuje rekonstrukce tělesa lanové dráhy Petřín. V úseku od dolní stanice...

Práce na modernizaci lanové dráhy na Petřín pokračují podle plánu. Dopravní podnik hl. m. Prahy dokončil v úseku od dolní stanice lanovky zhruba po čtvrtinu její délky podkladní i finální betonové...

Čtenáři rozhodli. V anketě zvítězila žlutá tramvaj s džusem, porazila pivo a hokej

Tramvaj Škoda 15T s reklamním polepem Happy Day

Pražané rozhodli o nejhezčí tramvaji Škoda 15T. V hlasování čtenářů Metro.cz vyhrál žluto-zelený vůz s reklamou Happy Day, který získal 212 hlasů. Druhá skončila černá tramvaj Sparty, třetí pak vůz...

Dvě knihy představí historii i nové poznatky o relikviáři sv. Maura v Bečově n/T

Dvě knihy představí historii i nové poznatky o relikviáři sv. Maura v Bečově n/T

Dvě knihy osvětlí historii, záchranu i nové poznatky o relikviáři sv. Maura. První, nazvaná Relikviář svatého Maura od restaurátora Andreje Šumbery, byla dnes...

8. listopadu 2025  18:04,  aktualizováno  18:04

Na Plzeňsku narazil řidič osobního auta do stromu, na místě zemřel

ilustrační snímek

Řidič osobního vozidla dnes krátce po poledni u Manětína na Plzeňsku z dosud nezjištěných příčin přejel do protisměru, vyjel ze silnice a narazil do stromu. Na...

8. listopadu 2025  17:57,  aktualizováno  17:57

Tragická srážka vlaku s člověkem zastavila vlaky mezi Pardubicemi a H. Králové

ilustrační snímek

Srážka vlaku s člověkem u Stéblové na Pardubicku zastavila dnes odpoledne na zhruba tři hodiny provoz na železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové....

8. listopadu 2025  17:43

Srnče nepřežilo útok psa, trpící zvíře zastřelil policista. Majitelce hrozí pokuta

ilustrační snímek

Útok loveckého psa nepřežilo ve čtvrtek ráno na Rokycansku srnče. Aby se poraněné mládě netrápilo, musel jeden z přivolaných policistů použít služební zbraň a usmrtit jej. Policisté případ vyšetřují...

8. listopadu 2025  18:02,  aktualizováno  18:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Potomci lidí z vysídlených obcí vysadili na Drahanské vrchovině Alej svobody

ilustrační snímek

Potomci obyvatel 33 obcí vysídlených za druhé světové války dnes spolu s dobrovolníky vysadili na Drahanské vrchovině takzvanou Alej svobody. Nachází se mezi...

8. listopadu 2025  16:22,  aktualizováno  16:22

Universal Studios se chtějí vrátit ke kořenům Mumie. Probíhají jednání o návratu původních filmových hrdinů

Pokračování Mumie, jedné z nejzásadnějších filmových sérií z přelomu...

Pokračování jedné z nejzásadnějších filmových sérií z přelomu tisíciletí je tady. Egyptský kněz Imhotep zřejmě znovu povstane v dalším díle Mumie, pro nějž studio Universal verbuje Brendana Frasera i...

8. listopadu 2025  17:17

Na Plzeňsku narazil řidič osobního auta do stromu, na místě zemřel

ilustrační snímek

Řidič osobního vozidla dnes krátce po poledni narazil u Manětína na Plzeňsku do stromu. ČTK to řekla policejní mluvčí Barbora Šmaterová. Na následky vážných...

8. listopadu 2025  15:31,  aktualizováno  15:31

Pardubice mají novou lipovou alej, připomíná svobodu a konec války

ilustrační snímek

Na polní cestě mezi Nemošicemi a Dražkovicemi v Pardubicích dnes dobrovolníci vysázeli lipovou alej, která čítá 80 stromů. Město je ji pojmenovalo Alej...

8. listopadu 2025  15:29,  aktualizováno  15:29

Návštěvníci muzea v Záhlinicích na Kroměřížsku se seznámili s tradičními řemesly

Návštěvníci muzea v Záhlinicích na Kroměřížsku se seznámili s tradičními řemesly

Návštěvníci Muzea Františka Skopalíka v Záhlinicích, místní části Hulína na Kroměřížsku, se dnes mohli seznámit s tradičními lidovými řemesly. Při práci...

8. listopadu 2025  15:07,  aktualizováno  15:07

Lovecký pes spadl na Kladensku do studny, hasiči zvíře vytáhli nezraněné

Vyproštění loveckého psa ze studni v Hřebči na Kladensku (8. listopadu 2025)

Výprava do lesa se změnila v sobotu dopoledne v drama pro myslivce v Hřebči na Kladensku. Jeho pes spadl do studny, s pomocí speciálního postroje jej na povrch museli vytáhnout hasiči. Zvíře vyvázlo...

8. listopadu 2025  16:22,  aktualizováno  16:22

Čtyři zranění při nehodě na Třebíčsku, vrtulník nesl do nemocnice dítě

Vrtulník zasahuje u nehody nákladního auta a cisterny na D2 před Brnem

Při havárii dvou osobních aut u Martínkova na Třebíčsku se půl hodiny po sobotním poledni zranili čtyři lidé, mezi nimi tři děti. Příčinu kolize zjišťuje policie.

8. listopadu 2025  15:42,  aktualizováno  15:42

Květinové dekorace vyzdobily po floristické soutěži vilu Stiassni v Brně

Květinové dekorace vyzdobily po floristické soutěži vilu Stiassni v Brně

Netradiční květy i květinové dekorace inspirované dálně východním uměním ikebana vyzdobily na víkend brněnskou vilu Stiassni. Své práce tam vystavilo 35...

8. listopadu 2025  13:59,  aktualizováno  13:59
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.