První ze dvou mostů ze 70. let už byl odstraněn a jeho místo pomalu zaujímají nové konstrukce pilířů s plánovanou životností 100 let.
„V tuto chvíli probíhá zakládání pilířů nových mostů. Je to technicky náročná akce, ale potřebná,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Peklo pro řidiče. Ostravu ochromí opravy klíčových mostů, první už se bourá![]() |
Podobným způsobem letos ŘSD opravuje na Rudné hned několik mostů zároveň. „Chápeme, že jsou zde kolony, ale raději jedna výraznější stavební sezona než čtyři v řadě,“ vysvětlil Rýdl. I proto se pracuje zároveň také na mostech nad Frýdeckou ulicí nebo ve Svinově.
Poté, co se obnoví první z mostů na Rudné, přesune na něj ŘSD dopravu a k zemi půjde i druhá konstrukce. Poté už ale chce firma alespoň části řidičů ulehčit.
„Ještě před koncem roku chceme uvést Místeckou ulici v křížení s Rudnou zpět do čtyřpruhového režimu,“ slíbil Jan Rýdl. „Než bude nad Místeckou hotová kompletní mostovka, zůstane horní část Rudné v režimu 1+1 i v první polovině příštího roku.“
Dopravní úlevu ale brzy vystřídá další velká stavba. V roce 2027 má začít rekonstrukce samotné Místecké poblíž centra Ostravy, nedaleko haly Tatran. Dnes se zde čtyřpruh zužuje do jednoho jízdního pruhu pro každý směr, což způsobuje dopravní problémy.
„Postavíme zde nové čtyřpruhové řešení, které zároveň zahrne hluková opatření a zahloubení komunikace. Vyhneme se tak až šestnáctimetrovým stěnám,“ popsal Rýdl netradiční řešení.
Na terase nad zahloubenou částí silnice mají vzniknout mimo jiné i parky. „Bude to elegantní řešení, které propojí dopravu a město.“
Miliardy korun
Podle plánu má tato stavba trvat do roku 2030 a vyjde na 2,5 miliardy korun. „Vše jsme načasovali tak, aby oprava mostů skončila a v roce 2027 se mohla rozběhnout stavba Místecké. Stavební ruch se tak ne. bude překrývat,“ dokončil mluvčí ŘSD.
Ještě dříve ale do dopravy v Ostravě zasáhne oprava Náměstí republiky a přilehlých Frýdlantských mostů.
Podle zveřejněné smlouvy se vítězem výběrového řízení stalo sdružení firem Imos Brno a Monvia Morava, které uspěly s nabídkou 314,7 milionu korun bez DPH.
S rekonstrukcí budou spojeny i velké výluky jak MHD, tak v osobní dopravě. Kdy přesně výluky začnou, ale ještě není jasné. Největší stavební zásahy, spojené i s výlukou MHD na Frýdlantských mostech by se měly uskutečnit v době letních prázdnin.
„Zatím nemohu komentovat podrobnosti, ty zveřejníme na plánované tiskové konferenci 23. května,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová.
Výluka tramvají bude rozsáhlá a změní fungování celé městské dopravy. „V Ostravě budou fungovat v podstatě dva tramvajové okruhy. Jeden ze smyčky na Hlučínské a z hlavního nádraží na Hranečník, druhý pak bude propojovat Hrabůvku s Porubou a zastávkou Don Bosco,“ upřesnil plánované změny náměstek ředitele DPO Aleš Hladký.
„Dopravu přes Frýdlantské mosty budou zajišťovat náhradní autobusy, které by měly pendlovat mezi zastávkami Don Bosco a Elektra,“ dodal.