Státní podnik VOP CZ v Šenově u Nového Jičína začal upravovat polygon a chystá také stavbu nové haly. I v souvislosti se zakázkou na výrobu bojových vozidel pěchoty CV90 pro českou armádu chce investovat celkem asi 80 milionů korun. Plánuje, že nabere až 200 lidí. Novinářům to dnes řekli ředitel VOP CZ Vlastimil Navrátil a technický ředitel Lukáš Drábek.
Podnik se předloni stal hlavním strategickým partnerem švédské společnosti BAE Systems pro zakázku na 246 bojových vozidel pěchoty CV90 pro českou armádu za 59,7 miliardy korun.
"Co se týká projektu CV90, v nynější chvíli, to znamená počátek léta 2025, probíhá transfer technologie. Je to ta nejvíc neviditelná práce, ale možná, že ta úplně nejdůležitější. Naši lidé pendlují mezi Českou republikou a Švédskem společně s vojáky, společně s lidmi z ministerstva, abychom v březnu začali ostře integrovat, skládat, vyrábět a aby se v září 2026 vyprodukovalo první vozidlo," řekl Navrátil. Projekt by měl trvat do roku 2030.
"Probíhá nábor specializovaných profesí do projektu, od zkušebnictví, přes překlady dokumentace, přes technické věci. Zároveň je dobré, že nezávisle na přípravě dílů ze Švédska, a nejen ze Švédska, VOP vyvíjí dvě verze toho vozidla, ambulantní a dělostřeleckou pozorovatelnu. To bude čistě dílo lidí z vývoje VOP," řekl Navrátil.
Podnik zaměstnává zhruba 600 lidí a další chce nabírat nejen v souvislosti s výrobou CV90. "Je to spojené i s dalšími projekty, které se rýsují. A hlavně předtím, než bude vyrobeno první vozidlo ve VOP, tak už musí být vyřešena servisní smlouva včetně životního cyklu na CV90, což samozřejmě znamená držení schopností pro toto vozidlo na dalších iks desítek let," řekl Navrátil.
Také kvůli přípravě na testování vozidel CV90 podnik upravuje polygon. "Každé vozidlo, které vyrobíme, musí projet deset až 15 kilometrů, abychom odzkoušeli veškeré funkce a odhalili případné závady před doručením finálnímu zákazníkovi." řekl Drábek.
Dvě části polygonu, které jsou vybudované z betonových panelů a z asfaltobetonu, podnik propojí a vytvoří okruh. Polygon musí mít například určené sklony, nerovnosti či poloměry zatáčení. Úpravy budou stát 1,5 milionu korun. "Je to částečná výměna některých povrchů, modelace terénu a příprava takzvaného kopce pro vytvoření podmínek pro testování brzdné zkoušky," řekl Drábek.
Další investice se týkají rekonstrukce hal a vybudování nových včetně zabezpečení. Asi největší investicí je podle technického ředitele výstavba skladovací haly zhruba pro 20 vozidel. "Tam se bavíme zhruba o nějakých 30 milionech korun za tuto budovu. Současně plánujeme rekonstrukci oplocení, případně přidání bezpečnostních prvků. Další velká investice je do hlavní výrobní haly, kde plánujeme opravit podlahy, připravit tam nové jeřábové dráhy, regály pro skladování materiálu a přípravu pro samotnou montážní linku," řekl Drábek. Doplnil, že vše podnik využije i pro následný servis vozidel.
VOP CZ se zabývá opravami vojenské techniky či strojírenskou výrobou pro armádu i civilní sektor. Zaměřuje se zejména na techniku používanou v pozemních silách a jeho hlavním úkolem je zajišťovat servis a bojeschopnou pozemní techniku pro českou armádu. Za loňský rok podnik podle ministerstva obrany vykázal zisk před zdaněním téměř 30,5 milionu korun, předloni skončilo hospodaření firmy ztrátou 55,8 milionu.