Pracovníci obce a dobrovolní hasiči právě mapují důsledky pohromy. „Přes vodu nám zůstal jen jeden přejezd. Čtyři mosty povodeň strhla. Komunikace jsou narušené. Jsme bez elektřiny, bez vody,“ popsal Spáčil. Povodeň zasáhla zhruba polovinu zástavby Široké Nivy, více než stovku domků.
„Některé domy úplně chybí. Přesné počty zatím nemáme. Další budeme muset prověřit, ale statika jsem ještě nestihl shánět,“ popsal starosta, který je od víkendu takřka nepřetržitě na nohou. „Potřebuji zprovoznit především elektřinu. Bez ní nejde nic.“
17. září 2024 |
Povodně 2024
Sledovat další díly na iDNES.tvTo ale bude těžké, voda takřka vymazala ze světa celé elektrické vedení. „Je stržené, vedení vysokého napětí je zničené, stejně jako trafostanice, všechno se bude muset udělat znovu. Na místech, kde byly sloupy, zůstaly jen jámy,“ popsal starosta.
Miliardové škody. Záplavy zničily halu, koupaliště či stadiony, sčítá Opava |
Všude jsou stovky a stovky kubíků naneseného dřeva a kamení. Místo silnic a chodníků zůstaly vymleté díry. Chybí i voda - z kohoutků neteče. Obci se sice podařilo zajistit pitnou vodu v cisternách, místní už se ale nutně potřebují i umýt.
Zasaženou část Široké Nivy se podařilo včas evakuovat, většina zamířila k rodině či známým, zbytek obyvatel zůstává v horní části Široké Nivy, kde našli zázemí třeba v místním penzionu, který poskytl své prostory. „Lidé byli všichni naštěstí evakuováni, nemám informace ani o zranění,“ řekl starosta.
S výzvou k evakuaci se místní rozhlas ozval okolo třetí hodiny v noci na sobotu. Dobrovolní hasiči zároveň dům od domu obcházeli celou dolní část obce a vyzývali obyvatele k odchodu. „Odešli ještě suchou nohou, evakuaci jsme vyhlásili jako jedni z prvních. Jen někteří odmítli, v sobotu je pak musel evakuovat vrtulník,“ popsal Spáčil.
Obci chybí materiální pomoc – čisticí prostředky, gumáky, pracovní rukavice, dezinfekce, vysoušeče a řada dalšího. „Máme například velký nedostatek stavebních koleček na svoz při úklidu,“ řekl starosta. Dodal, že zároveň shání kontejnery, do kterých by lidé mohli ukládat vyvezený odpad. „A nákladní auto s hákem, které by je mohlo vyvážet a jezdit obratem zpátky,“ vylíčil starosta.
Zkáza se vrátila, začíná se opět od nuly. Lidé na Bruntálsku už jsou zoufalí |
Sousední Karlovice řeka Opava zalila celé, s výjimkou malých částí na svazích kopců. „Voda byla vyšší než při povodních v roce 1997,“ konstatoval místostarosta obce Martin Kočí.
Poté, co opadla, připomíná obec měsíční krajinu. „Už od včerejška zprůjezdňujeme silnice, odstraňujeme překážky, prořezáváme se naplavenými stromy. Rozmisťujeme suché záchody, ale pořád jich je málo. Jsme bez sítí, vše řešíme provizoriem,“ vylíčil Kočí.
V nejnižší části Karlovic spadlo několik objektů. Jde o zahrádkářskou osadu, tamní stavby ale někteří používají celoročně a bydleli v nich. „Jde o dva až tři objekty, ale nevíme přesně, ještě tuto část nemáme zmapovanou,“ upřesnil místostarosta.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Povodeň poškodila i hlavní vrt, který je zdrojem pitné vody. Vodovod se už podařilo napojit na vedlejší zdroje, voda z nich ale ještě není zdravotně prověřená, a tak ji lidé budou moci používat jen jako užitkovou. Pitnou berou z cisterny.
Mezi Karlovicemi a Vrbnem se kvůli utržené krajnici a podemletí cesty jezdí jedním pruhem. „Zasypáváme také nová koryta, která si voda prorazila, a vracíme řeku do toho původního. Čistíme obec. Sháníme především techniku jako elektrocentrály a vysoušeče, ale také hygienu, čističe, pomůcky. Je toho zoufale málo.“
V kritickém stavu je řada silnic v Moravskoslezském kraji. „Máme dvě krizové lokality, Ostravsko a Jesenicko, Ve zbytku republiky se dálnice i silnice I. třídy podařilo ochránit. Kritická je situace na Jesenicku, komunikace I/60 z Jeseníku na Javorník a I/44 na Mikulovice. Obě silnice jsou značně poničené. Silnici I/60 jsme schopni pomocí provizorních opatření v krátké době zprovoznit aspoň pro zásobování a integrované záchranné složky už možná během tohoto týdne. Zpevníme provizorně podloží, zhutníme to kamenivem a přikryjeme vrstvou asfaltu, aby to fungovalo. Nebude to samozřejmě žádný komfort, ale jde o to zprovoznit ji,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
„Na silnici I/44 směr na Mikulovice je situace opravdu dramatická, protože tam voda odplavila značné stovky metrů této komunikace a ta v současné době prakticky neexistuje. Budeme hledat taková technická řešení, abychom ji aspoň provizorně dokázali zprovoznit.“
Opravy nebudou jednoduché. „Naším cílem je všechny komunikace zprovoznit v co nejkratším možném termínu. Stoprocentně se k nim vrátíme příští rok. Do Mikulovic budeme muset postavit kompletně novou silnici I/44 včetně opěrných zdí,“ řekl Mátl. „Vyrážíme teď do terénu se statiky, kteří musí prohlédnout veškeré mosty zasažené povodněmi. Již dnes víme, že most v Opavě na silnici I/46 je v takovém stavu, že na něj nemůžeme pustit provoz. Víme, že ho budeme muset zdemolovat a postavit nový. Pro dopravu tam bude třeba využít mostní provizorium.“
Voda měla na většině míst ničivé účinky. „V některých případech je až neuvěřitelné, že voda prakticky odnesla celý silniční svršek a nezbylo vůbec nic. Asfalt odplul po vodě pryč a ta komunikace v terénu prakticky neexistuje. To jsou dramatické případy silnice I/44 a řeky Bělá. Pak jsou komunikace, což je případ Ostravska, kdy měla voda spíš rozliv a komunikace jsou různě poničené. Třeba na dálnici D1 je určitě potřeba opravit kanalizaci, propustky, ale tam není situace tak dramatická jako na Jesenicku,“ poznamenal Mátl.
15. září 2024 |