Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvHlavním tahákem letošní expozice, jíž se účastní desítky firem působících v železničním segmentu napříč Evropou, je první český bateriový vlak.
„Návštěvníci letošního veletrhu mohli jako první v historii vidět unikátní projekt dvouzdrojové jednotky řady 690, který se v rámci veletrhu Rail Business Days 2024 představil jako historicky první bateriový vlak, který bude v pravidelném provozu na české železnici,“ konstatoval Michal Sirovátka, tiskový mluvčí veletrhu.
Vlaky RegioPanter jsou běžnou součástí české železniční přepravy, řada 690 se ale odlišuje vybavením. Ke klasickému elektrickému pohonu se přidává i napájení bateriemi. To podle výrobce umožňuje maximální rychlost až 120 kilometrů v hodině a dojezd 80 kilometrů.
První čtyři by měly být poprvé nasazeny už letos v prosinci v Moravskoslezském kraji. Nejprve na trase Ostrava–Studénka–Veřovice, v dalších letech se počítá i s nasazením na linkách Krnov–Opava–Ostrava, Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín. V plánu je i využití pro okružní linku Ostrava-Svinov – Karviná – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava-Svinov nebo nasazení na trasu do Budišova nad Budišovkou.
„Nová jednotka RegioPartner bude umět překonat až 60 kilometrů bez nabíjení, při jízdě z kopce rekuperuje, trakcí se dobíjí. Letos bychom měli dostat první čtyři soupravy, dalších patnáct pak v následných letech. Všechny budou využity v Moravskoslezském kraji,“ vysvětlil generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
„Tyto bateriové vlaky se vyrábí také v Ostravě,“ připojil detaily Tomáš Ignačák, viceprezident společnosti Škoda Group, pod kterou výrobce RegioPanterů patří. „V Ostravě se vyrábí skříně vagonů, máme tady i vývojové oddělení, v Plzni se pak soupravy kompletují.“
ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha z Krnova protínala Slezsko hranici navzdory |
„Bezemisní železniční doprava je páteří udržitelné mobility a nasazení vlaků s bateriovým pohonem má významný přínos pro její rozšíření v ČR. Díky tomu se ekologické bezemisní vlaky dostanou i na regionální tratě, které hrají klíčovou roli v příměstské a regionální dopravě a zatím neprošly modernizací a elektrifikací,“ uvedl Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia, který sdružuje nejvýznamnější železniční dopravce v České republice.
Veletrh mohou zájemci navštívit také ve středu a ve čtvrtek.11. a 12. června: od 9.00 do 18.00 hodin 13. června: od 9.00 do 16.00 hodin |
„Vedle vlaků s bateriovým pohonem je zároveň zásadní pro rozvoj bezemisní železniční dopravy také další elektrizace tratí. Těch je v ČR elektrifikována zatím přibližně jedna třetina. Stát jako majitel železniční infrastruktury by měl vedle investic dopravců do bateriových vlaků také zrychlit tempo elektrizace železničních tratí. Ekologická železniční doprava má jednoznačně odezvu také u cestujících, pro které je nejlepší alternativou pro každodenní i občasné cestování,“ dodal Moravec.
Bateriový vlak ale nebyl jediným lákadlem prvního dne veletrhu. Tím byla i legendární Slovenská strela, motorový vůz vyrobený ve třicátých letech minulého století v nedaleké Kopřivnici.
„Ve spolupráci s Muzeem Tatra se nám podařilo zajistit představení této národní kulturní památky na Rail Business Days,“ konstatoval Lukáš Andrýsek, generální ředitel automobilky Tatra Trucks. „Vybraní hosté si navíc budou moci za doprovodu kurátorky prohlédnout interiér, vyjednali jsme i jízdu Slovenské strely tak, abychom ukázali, že je po rekonstrukci skutečně provozuschopná.“
Společně s Tatrou stojí za představením Slovenské strely ostravským návštěvníkům společnost Dako-CZ. Ta bere veletrh i jako možnost získat nové zákazníky.
„Na domácím trhu se nám povedlo v uplynulém období získat významné kontrakty s předními výrobci. Zmíním například dodávky elektromechanických brzdových systémů pro tramvaje ForCity Plus 52T z produkce Škoda Group, které budou určeny pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Se společností Pragoimex jsme uzavřeli kontrakt na dodávku elektromechanických brzdových systémů na devět nízkopodlažních tramvají EVO1/O určených pro Dopravní podnik města Olomouc,“ uvádí Stanislav Pometlo, generální ředitel Dako-CZ.
Na co zírá mašinfíra: Noční jízdu Brnem po veletržní vlečce hlídala policie |
Přímo na kolejích mezi Trojhalím a nádražím Ostrava-Střed se podle pořadatelů zájemcům o železniční techniku představí třináct lokomotiv, souprav nebo stavebních železničních strojů. Vedle již zmiňovaného bateriového vlaku nebo Slovenské strely to je například lokomotiva řady 388 Bombardier/Alstom, ČD Cargo zde představí i lokomotivu 383 Vectron. K vidění zde je i automatická strojní podbíječka nebo měřící vůz FST4 Správy železnic.
„Na úterý jsme naplánovali oficiální předání a křest nového vozu Správy železnic MTW 100.506. Jedná se o jeden ze šesti nově pořizovaných vozů pro údržbu trakčního vedení,“ prozradila Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic.