Memorandum se zaměřuje na vybudování tramvajové dopravy mezi Ostravou, Orlovou a Karvinou a z Orlové do Havířova. „Využití vleček pro tramvajové spojení je logickým krokem při hledání nových možností, jak oživit tento průmyslový region,“ uvedl Łukasz Grzesło, předseda představenstva PKP Cargo International.
„Záměr je součástí širší strategie transformace regionu po útlumu těžby a navazuje na historické trasy tramvajového a vlakového spojení, jež zaniklo vlivem těžby během minulého století,“ dodal Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje. „Kraj vnímá toto téma jako příležitost ke zvýšení atraktivity území, přilákání klíčových investorů, využití důlních brownfieldů a posílení ekologické veřejné dopravy v ostravsko-karvinské aglomeraci.“
Historických tras zaniklých v minulosti kvůli těžbě uhlí, ale i báňských vleček pro tuto těžbu zbudovaných by mohla tramvajová trať využít hlavně na úseku mezi Ostravou, Orlovou a starou Karvinou.
Plány počítají také s možným turistickým využitím. Tramvaje by mohly dopravovat návštěvníky k Šikmému kostelu v někdejším centru Karviné nebo k bývalému dolu Gabriela, kde vzniká nové návštěvnické centrum. Trasa by navíc mohla propojovat lokality, kde se plánují třeba cyklostezky.
Proměna memoranda v konkrétní plán ale ještě není jistá. Každopádně by však ulehčila situaci PKP, které by vyšší využití železničních vleček vylepšilo příjmy.
7. listopadu 2021 |