Podle studie Ekonomické fakulty Vysoké koly báňské Technické univerzity pracuje padesát tři procent českých zaměstnanců na pozicích, které neodpovídají úrovni jejich vzdělání. Navíc 56 procent zaměstnanců působí mimo obor, který vystudovali, nastínila mluvčí univerzity Petra Halíková.
Tento nesoulad mezi dosaeným vzděláním a vykonávaným povoláním se navíc v posledních letech zvyuje. Odborníci porovnali vzdělání českých zaměstnanců v letech 2011 a 2022 a poadavky na jejich pozice uvedené v Národní soustavě povolání.
Výsledky jen za toto období ukázaly nárůst podílu převzdělaných zaměstnanců o deset procent. Převzdělanost má podle odborníků dvojí dopad. Na jedné straně vede k neefektivnímu vyuití veřejných výdajů na vzdělání, na druhé straně vytváří potenciál pro budoucí ekonomický růst zaloený na znalostech, uvedla Halíková.
Na niích pozicích pracuje 40 procent en
Problém ale nepostihuje vechny stejně. Nejvíce se týká en, vysokokoláků a absolventů některých oborů, uvádí Jiří Balcar z katedry ekonomie. Například čtyřicet procent en pracuje na pozicích s niími nároky, ne odpovídají jejich vzdělání, zatímco u muů je to třicet čtyři procent. eny také častěji ne mui pracují mimo svůj vystudovaný obor.
V případě vysokokoláků zastávají pozici vyadující nií úroveň vzdělání, ne jaké sami dosáhli, tři pětiny z nich. Například lidé s magisterským titulem pracují na pozicích, kde stačí jen bakalářské vzdělání.
Vysokokolský systém je neefektivní. Polovina studentů končí neúspěně |
U jednotlivých oborů na místech, které neodpovídají jejich vzdělání nejčastěji pracují absolventi umění, humanitních, společenských a přírodních věd. Naopak absolventi pedagogických, technických a zdravotnických oborů nejčastěji nacházejí zaměstnání v souladu se svým vzděláním, doplnila Petra Halíková.
To se pak odráí na platech. Lidé berou nií mzdy, ne by odpovídalo jejich kvalifikaci. Studie ukazuje, e rok nadbytečného vzdělání přináí třikrát mení nárůst mzdy ne rok vzdělání potřebný pro danou pozici, uzavřela Halíková.
Zmírnit tento problém by podle odborníků mohla lepí koordinace mezi vzdělávacím systémem a potřebami trhu práce.