Cyklus Olomoučtí fotografové, který přibližuje dílo významných českých fotografů spjatých s olomouckým regionem, zamíří příští týden do Bratislavy. Na mezinárodního festivalu Měsíc fotografie představí výstavu Vladislava Galgonka, který svůj profesní život spojil s Českou tiskovou kanceláří (ČTK), a Michala Kalhouse, s jehož jménem je spojován termín nefotografie. Galgonkova výstava Mistři volantu bude od pátku k vidění v Uměleckém klubu Studňa, Kalhousova výstava s názvem To či ono bude představena v Pistoriho paláci, řekla ČTK Štěpánka Bieleszová z Muzea umění.
Kalhous se v Bratislavě představí svými typickými rozměrnými černobílými analogovými fotografiemi. "Výstavní projekt To či ono představuje průřez třicetiletou fotografickou činností Michala Kalhouse, a to v dobovém a uměleckém kontextu tvorby autorů, kteří jej inspirovali a podnítili k vlastní autorské práci. Projekt je syntézou nových i starších snímků z let 1995 až 2020, které autor daroval Muzeu umění Olomouc v roce 2021 v souvislosti s přípravou své monografické publikace," uvedla kurátorka výstavy Bieleszová.
Z desítek fotografií, z nichž řada má deníkový ráz, byl podle kurátorky sestaven celek, který přibližuje Kalhousovy úvahy o pomíjivosti, o partnerských vztazích a rodině, o pokoře i vděčnosti za možnost žít prostý všední život. Výstavní kolekci částečně doplňují i fotografie dalších autorů, s nimiž Kalhous sdílí podobný pohled jak na svět, tak i na fotografii a její obsahové a formální možnosti. "Speciálním hostem projektu je Martin Horák, který výstavu obohatí autorskou intervencí," řekla.
Galgonkův soubor Mistři volantu vznikl z fotografií autora uchovávaných od roku 1973 v archivu agentury ČTK. Zahrnuje dělníky při sezonních zemědělských pracích. "Jejich průběh Galgonek pravidelně dokumentoval pro agenturu a dnes, s odstupem 50 let, představují specifický dokument normalizačního zemědělství. Výjimečnou skupinu pak tvoří snímky řidičů kombajnů, traktorů a dalších zemědělských strojů, které se Galgonek snažil rok co rok invenčně zachytit," popsala kurátorka.
Soubor je podle ní dokladem dobového fotografického mistrovství, kdy autor musel kličkovat mezi řadou omezení, a přesto chtěl zachytit zajímavý moment v dobré obrazové kvalitě. "Přitom nemohl sám volit témata, nesměl dokumentovat sklíčené nebo staré či postižené lidi a jeho snímky denně podléhaly ideologické i obrazové cenzuře v agentuře," dodala Bieleszová.
Výstavní cyklus Olomoučtí fotografové je součástí stejnojmenné edice, kterou vydává Muzeum umění a Vydavatelství Univerzity Palackého. Prostřednictvím monografií již kromě Galgonka a Kalhouse představila také portrétní fotografie a akty Miloslava Stibora, avantgardu Karla Kašpaříka, dokumentární fotky Petra Zatloukala a Blanky Lamrové.