Moravské divadlo Olomouc uvede v pátek první baletní premiéru této sezony. V komponovaném večeru spojí díla ruského skladatele Igora Stravinského Pták Ohnivák a Svěcení jara. Obě baletní kompozice zásadně ovlivnily vývoj tanečního divadla minulého století. Inscenaci v novém choreografickém pojetí představí britský choreograf George Williamson, řekli dnes novinářům zástupci divadla. Balet doprovodí orchestr Moravského divadla Olomouc pod taktovkou dirigenta Petra Šumníka.
Inscenace se vyznačuje originální poetikou, psychologickou hloubkou a vizuální silou. "Obě díla jsou svým způsobem kontrastní - Pták Ohnivák je oslavou světla, naděje a proměny, zatímco Svěcení jara zkoumá temnější stránku lidské existence a rituál oběti. Chtěl jsem, aby večer působil jako cesta z chaosu k harmonii," řekl choreograf a režisér Williamson.
První část večera bude patřit baletu Pták Ohnivák, který byl pro Williamsona zásadním uměleckým mezníkem. Byl totiž jeho prvním dílem vzniklým na zakázku baletního souboru Anglického národního baletu v Londýně a přinesl mu mezinárodní uznání. "Když mi bylo 21 let, byl tento balet mým prvním profesionálním počinem, což má pro mě zvláštní význam. Pták Ohnivák mě zaujal jako symbol surové, elementární síly přírody. Od začátku bylo mým cílem vytvořit pohyby, které tanečníky posouvají na hranici jejich technických i fyzických možností," uvedl choreograf. V olomouckém nastudování se titulní role ujme Ksenija Ovsjaniková, která s choreografem spolupracuje mnoho let a byla první interpretkou Ptáka Ohniváka při premiéře v Londýně.
Druhá část večera představí novou choreografii inspirovanou Stravinského Svěcením jara. Taneční kompozice je zasazena do světa, kde se příroda a technologie spojily v posvátnou krajinu. "Inspirovala mě představa světa v troskách, prázdného prostoru, kde dávné rituály už neexistují. Z této prázdnoty musí lidé vytvořit nové obřady, najít své vlastní významy a proklestit si cestu proměnou," doplnil choreograf.
Na obou dílech spolupracuje scénografka a kostýmní výtvarnice Barbora Rašková, která vytvořila výpravu i kostýmy. Pro roli Ptáka Ohniváka byly zachovány původní kostýmy britského výtvarníka Davida Bambera. Doplněny jsou o čelenku a kožená křídla designéra Roba Goodwina, jehož návrhy se staly výrazným prvkem vizuálního stylu inscenace. Naopak Svěcení jara přinese zcela novou výtvarnou koncepci jak scény, tak kostýmů. Nový vizuální koncept je inspirovaný rituálními tanci a domorodými kulturami.


















