Posledních deset kilometrů mezi Říkovicemi a Přerovem, které chybí nejstarí české dálnici D1 spojující Prahu a Ostravu k dokončení, bude otevřeno na konci roku. Původní termín avizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na jaro 2026.
Dokončení stavby se zhruba tříměsíčním předstihem bude stát zhruba 72 milionů korun. Jde o poplatek, který získá jako kompenzaci zhotovitel stavby za nasazení posilových kapacit. Stavbu sdruení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc zkrátí o 91 dní. Nyní denně na stavbě pracuje a 250 lidí.
Sobotní montá nosníků |
Jsou zde obrovské kapacity, dělá se i o víkendech, po celou zimu, práce se vůbec nepřeruily, nasadily se dalí kapacity navíc na estakádě přes eleznici i areál Prechezy, aby se urychlily betonáe, uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Poukázal na to, e v létě stavbu zkomplikovaly lokální povodně, na druhou stranu jí přeje mírná zima.
Podle Mátla jde o poměrně komplikovaný úsek, který zahrnuje dvanáct mostů, velké mimoúrovňové křiovatky, ale i estakády přes eleznici a areál Prechezy, co zahrnovalo sloitá technická řeení.
Estakáda prochází komplikovaným územím, areálem Prechezy, kde je problematika s podloím kvůli skalici, která se zde nachází. Museli jsme ochránit pilíře, aby nedocházelo k jejich degradaci. Estakáda je dlouhá, přechází přes eleznici, museli jsme řeit výluky. Největí komplikací ale bylo zakládání mostu v areálu Prechezu, doplnil éf ŘSD.
Konec pravidelných kolon na okraji Olomouce
Přerov očekává od dokončení D1 zásadní pozitivní dopad na situaci ve městě. To se zbaví hlavně tranzitní nákladní dopravy, je dlouhodobě zatěuje centrum.
Letos dokončované dálniční úseky
|
Odklon dopravy významně přispěje ke zlepení kvality ovzduí a sníení hlukové zátěe v obytných částech. Díky lepí dopravní dostupnosti se také nepochybně zvýí atraktivita města pro investory, co podpoří ekonomický rozvoj celého regionu, vyhlíí náměstek přerovského primátora Tomá Navrátil (ANO) a zmiňuje i plynulejí dopravu, bezpečnějí ulice a vyí kvalitu ivota.
Také tříkilometrový obchvat Olomouce chtělo původně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznit v roce 2026, nakonec ale práce postupovaly tak rychle, e mohlo s firmou dohodnout zkrácení. Nový termín zprovoznění zní 20. listopadu letoního roku.
Pracuje se naplno, vyuíváme příznivé klimatické podmínky a doufáme, e vydrí. Harmonogram těch staveb je velmi napjatý a nedá se čekat na to, a bude hezké počasí, uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.
Poslední část obchvatu Olomouce otevřou o pět měsíců dřív, pomohlo i počasí![]() |
Dříve má být mimochodem hotový také obchvat Vysokého Mýta na D35 spojující Olomoucký kraj s východem Čech, na její kompletní dokončení řidiči jetě čekají.
Na konec roku také státní podnik avizoval zprovoznění dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory. Jde o zhruba 7,5 kilometru. Zbývající pokračování na Přerov na zahájení stavby teprve čeká.
10. května 2024 |
Krajská správa ŘSD letos dále naplánovala opravy za více ne 720 milionů korun. Hned od jara předpokládáme zahájení prací například na dálnici D35 v úseku KřelovLitovel a na silnici I/44 na průtahu ternberkem, nastínil krajský mluvčí silničářů Miroslav Mazal.
Ve ternberku také ŘSD pracuje na přípravách stavby obchvatu ve směru na Opavu. Ten by podle orientačních termínů mohl letos získat stavební povolení, tento rok je v plánu i soutě na zhotovitele. Stavět by se pak mělo od roku 2026 po dobu dvou let. ternberk koncem minulého roku schválil prodej pozemků ŘSD za více ne 26 milionů korun.
14. srpna 2023 |
Ne začne stavba obchvatu, měla u by být hotová okruní křiovatka na krajské cestě u nedalekého těpánova, která má začít vznikat jetě letos.
Kraj také od poloviny roku počítá s opravou devíti kilometrů silnice druhé třídy od hranice okresu Ústí nad Orlicí po křiovatku před Hanuovicemi. Práce za více ne 200 milionů potrvají dva roky.
Prioritou krajské správy silnic je nicméně obnova silniční sítě na Jesenicku a umpersku, kterou poničily zářijové povodně. Průběně vyhlauje mnoství veřejných zakázek, v poslední době například poptávala zpracování projektové dokumentace pro silnici Staré Město Velké Vrbno nebo projekty pro opravy opěrných zdí v Mikulovicích, Tomíkovicích či Bohdíkově.
Olomouc dál drí nezbytné investiční tempo
V Olomouci úředníci spočítali, e k zastavení degradace stavu tamních silnic je potřeba do jejich údrby a oprav investovat kadoročně alespoň 100 milionů korun po dobu deseti let. Poslední roky se daří tento cíl dodrovat.
V tom letoním je na opravy vozovek vyčleněna částka přesahující 115 milionů. Dalí finance pak putují na opravy autobusových zastávek, mostů, lávek či veřejného osvětlení, shrnula vedoucí odboru dopravy Zdeňka Gajdoová.
Omezení na olomouckém průtahu se výrazně protáhne, most má vánou závadu![]() |
Jednou z nejdůleitějích letoních oprav bude Schweitzerova ulice. Po loňské opravě křiovatky s Velkomoravskou a vozovky v úseku po Zikovu naváe odbor dopravy v úseku od Zikovy a po Jiní, zmínila mluvčí magistrátu Jana Doleelová.
Důleitá bude i oprava v Rooseveltově ulici mezi elezničním přejezdem a Velkomoravskou a také v Libuině a Pavelkově ulici v Hodolanech.
Nemalé plány má i Přerov, jen chystá novou okruní křiovatku u Penny Marketu, kde loni krajský úřad rozhodl o zruení hojně vyuívaného přechodu, který označil za rizikový. Přerovský magistrát u v té době pracoval na změně, stavba by mohla začít na jaře.
Rondel má kromě toho vzniknout i na kraji města směrem k Olomouci na křiovatce u elezničního podjezdu a rovně v kříení ulic Bajerova a Kozlovská.
29. ledna 2025 |