Kontroly prováděli policisté z oddělení silničního dohledu společně s pracovníky organizace Centra slueb pro silniční dopravu, je spadá pod ministerstvo dopravy a zajiuje technickou stránku kontrol.
U devíti aut pracovníci centra naměřili překročené hodnoty emisí a v jednom případě byl vůz v nevyhovujícím technickém stavu. Policisté následně omezili řidičům technickou způsobilost jejich vozidla na třicet dnů, do té doby musí vůz projít technickou kontrolou, uvedl krajský policejní mluvčí Libor Hejtman s tím, e řidiči na pokutách celkem zaplatili necelých devět tisíc korun.
Podle něj si policisté cíleně vybírali starí vozy, případně takové, z jejich výfuků vycházelo podezřelé mnoství kouře.
Cílem nebylo zdrovat ty, u kterých je velká pravděpodobnost, e mají auto v pořádku, ale zaměřit se na ty, u nich tomu tak nejspí není, sdělil.
Příčinou zanedbaná údrba i úmyslné úpravy
Vedoucí odboru silniční kontroly Centra slueb pro silniční dopravu Ladislav Zívalík přiblíil, e kontroly probíhají téměř stejným způsobem, jako v rámci pravidelné STK.
Výtky z internetových diskusí kritizující měření jako nefér vůči řidičům, kteří přijedou s čerstvě nastartovaným vozem, jeho motor má tudí horí spalování, podle něj nejsou na místě.
Pracovníci provádějící kontrolu, kteří mají platné osvědčení technika STK, se vdy ptají řidiče, odkud jede, případně jak dlouho. Rovně je sledována teplota motoru, take pokud někdo přijede se studeným autem, tak i měřicí zařízení ohlásí, e nejsou splněny podmínky pro měření, podotkl.
V takových případech se pak buď neměří, nebo počkáme, a se motor zahřeje do provozní teploty, dodal. Té připomněl, e auta jsou vdy posuzována podle norem platných v době jejich výroby.
Kromě toho zdůraznil, e kontrola emisí není jen o měření kouřivosti, nebo auta často neprojdou z jiných důvodů. Některým zastaveným vozům třeba svítí kontrolka závady motoru, lidově zvaná grilované kuře.
V takovém případě se ani neměří, takové auto automaticky není způsobilé provozu kvůli závadě na emisním systému. Dále se setkáváme s různými závadami na výfukovém systému, a u kvůli zanedbané údrbě, nebo i v podobě úmyslně odstraněných částí. Kdy toto technik najde, tak opět ani neměříme. Rovně naráíme na zjevné úniky provozních kapalin, předevím oleje z motoru, shrnul Zívalík.
Vliv můe mít i nevhodný styl jízdy
Zkuenosti z kontrol ukazují, e kontrolami neprojdou tři hlavní skupiny aut a majitelů. První tvoří případy zjevně zanedbané údrby, kdy auta mají rozpadlé nebo dokonce upadlé části výfukového systému.
Případně otevřete kapotu a motorový prostor je plný unikajícího oleje nebo jsou očividně patné EGR ventily (ventil propojující výfukové potrubí a sání motoru, jeho cílem je sniování emisí - pozn. red.), přiblíil vedoucí odboru silniční kontroly.
Druhou skupinu tvoří příznivci tuningu, kteří upravují výfukový systém nepovoleným způsobem, který opět vede k vypoutění nepovoleného mnoství emisí.
Třetí jsou pak vozy, které na první pohled vypadají v pořádku, ale z nějakého důvodu neprojdou právě měřením emisí a kouřivosti. Roli toti někdy můe i hrát například dlouhodobý nevhodný styl jízdy, upozornil Zívalík.
Zvlátě u dieselového motoru, kdy se jezdí jen krátké trasy a motor není aspoň občas vytočen do vyích otáček, tak dochází k jeho zanáení, co se pak při kontrole emisí projeví. A pak je tu jetě kapitola pouívání kvalitního paliva, případně aditiv. Na opačné straně stále existují lidé, kteří si do nádre starých dieselů lijí olej, doplnil.
Konec spoléhání na dvouletý interval STK
S kontrolami emisí souhlasí i krajský koordinátor BESIP a dopravní expert Miroslav Charouz.
Pořád mezi námi jezdí lidé, kteří ostatním zbytečně otravují vzduch. Dokonce bych byl pro větí intenzitu kontrol kvůli těm, kteří si do výfukového systému zasahují úmyslně. A u jde o ty, kteří si vykuchají nebo úplně odstraní filtr pevných částic, aby uetřili, nebo tuningáře touící po tom, aby je bylo vidět a slyet, kdy přidají plyn, řekl.
Lidé si musí být vědomi toho, e i o starí vůz je nutné se řádně starat a nestačí dát si ho do pořádku jednou za dva roky na technickou. Co samozřejmě spousta z nich dělá. Jinak budeme dál svědky podobných tristních výsledků kontrol u osobních i nákladních aut. A u těch, kteří emise vypoutí schválně, je jen dobře, e u nemohou spoléhat na dvouletý kontrolní interval, kdy jim to ve zbylém čase projde, uzavřel.