Kdy se před rokem a půl Terminál B u pardubického vlakového nádraí otevíral, měl kritiky. Dopravci se třeba obávali toho, e se do něj vechny spoje nevejdou. Nakonec autobusák funguje z dopravního hlediska dobře a bez větích potíí.
Ovem jeden nedostatek prý terminál má. Nestačí získat tolik, aby si vydělal na svou údrbu. A tak pardubický dopravní podnik, který se o autobusové nádraí stará, zvauje zdraení poplatku za vjezd. Rostou nám náklady na údrbu, řekl Tomá Pelikán, ředitel dopravního podniku.
Pardubice mají nový terminál, řeí se jetě odstavná místa pro autobusy![]() |
Za vjezd jednoho autobusu nyní platí dopravce 60 korun. Peníze dopravní podnik pouívá například na zajitění provozu datových slueb a řidiči mají k dispozici objekt, kde je kuchyňka a záchod.
Je to prostor, který dopravci mohou vyuívat, a je to součástí poplatku za vjezd. Od začátku provozu je částka stejná, budeme mít brzy jednání s krajem o navýení ceny. Kraj dopravcům, u kterých si objednává linky, kompenzuje poplatek za vjezd v dotacích, řekl Pelikán.
Dopravní podnik podle něj potřebuje zdrait, protoe náklady rostou. Loni na údrbu jetě poplatky stačily, letos u ne. Podnik uklízí přístřeky pro cestující, pro kola, budovu pro řidiče, stará se o zeleň. Náklady jsou kolem 3,5 milionu korun ročně.
Očekáváme při současných cenách ztrátu přes půl milionu korun. Otázka je, jestli ty peníze má platit město, nebo mírně zvedneme poplatky za vjezd, uvedl Pelikán.
Převauje regionální doprava
Terminál je v provozu od června 2023. dispozici je tak první celoroční statistika. Loni terminálem projelo 57 422 autobusů, v průměru 157 denně. Převauje regionální doprava, mezinárodní je v menině.
Máme tam jedno stanovitě pro autobusy, které jedou do zahraničí. Bývá to Ukrajina a Polsko, jsou to řádově desítky spojů za rok, to není velká frekvence, řekl Pelikán.
Větinu regionální dopravy, která projídí přes Pardubice, dotuje hejtmanství, aby byla v kraji dostatečná dopravní obslunost. Do komerční dopravy bez podpory samosprávy lze zařadit například zájezdové autobusy. Z terminálu odjídějí skupiny, které jedou na dovolenou nebo na tábor.
Místo ozdoby ostuda. Zrezlou fontánu Pardubice reklamují, voda z ní nepoteče![]() |
Vedlejí Terminál A pro MHD za rok v průměru obslouí přes 246 tisíc spojů, co je více ne čtyřnásobek Terminálu B. Kapacita autobusového nádraí pro regionální dopravu je podle Pelikána tak akorát. Jen odstavných ploch pro autobusy by mohlo být víc. Je po nich poptávka.
Máme časové sloty přidělované dopravcům, kdy a kde mohou stát, aby nebránili provozu. Pokud není místo, musí si dopravci najít parkování jinde. Hledali různé plochy, kde v řádech hodin své vozidlo odstaví. Buď jedou do svého zázemí, nebo vyuívají plochy poblí. Není naím úkolem jim je najít, řekl Pelikán a dodal, e na ploe terminálu je deset stanovi s jedním nebo dvěma místy, nabízí stání pro 15 a 18 autobusů.
Terminál B stavělo město Pardubice a zaplatilo za něj 125 milionů korun, téměř 87 milionů korun pokryla EU dotace. Zbylé náklady uhradilo město z rozpočtu a s pomocí dotace od státu a kraje.
Díky výstavbě Terminálu B mohlo být přemístěno bývalé autobusové nádraí blíe k vlakovému. Vznik Terminálu B zajistil přímou vazbu na sousední hlavní nádraí a také Terminál A, řekl náměstek primátora Jan Hrabal z hnutí ANO.
12. června 2023 |