Stavaři se tak přidají ke svým kolegům, kteří v Pardubickém kraji právě s výjimkou Litomyle staví dálnici D35 od Ostrova přes Vysoké Mýto a po Svitavy. Pokud nedojde k nečekaným problémům, bude za tři roky moné z dálnice D11 u Hradce Králové sjet na souvislý úsek dlouhý 74 kilometrů.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl ve čtvrtek odpoledne oznámil, e poslední nerozestavěný úsek dálnice D35 v úseku LitomylJanov postaví sdruení firem Strabag Silnice a Firesta Fier, rekonstrukce za cenu 2 789,9 milionu korun bez DPH. Cenovka v soutěi je o více ne 1,6 miliardy korun nií oproti předpokládané vyprojektované ceně. ŘSD v září obdrelo pět nabídek na realizaci stavby v cenovém rozmezí od 2,79 po 3,67 miliardy korun. Sdruení výe uvedených firem podalo tu nejvýhodnějí nabídku.
Na stavbu obchvatu Litomyle délky 10,4 km je vydáno pravomocné stavební povolení, dokončuje se archeologický výzkum a majetkoprávní příprava, sdělil na síti X Radek Mátl. Podle informačního letáku ŘSD bylo na konci listopadu vykoupeno přes 90 procent pozemků.
Dálnice D35: V Pardubickém kraji je vidět v celé své trase, i díky archeologům |
Pokud se neúspění adatelé neodvolají u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěe, ŘSD počítá s rozjezdem prací jetě letos. Velmi rádi bychom tuto stavbu z hlediska realizace zahájili jetě do konce letoního roku, to znamená do Vánoc. Pokud přijdou námitky, zahájili bychom stavbu a v roce 2025, řekl před nedávnem Mátl.
Největí stavenitě ve střední Evropě
Na konci roku by tak druhá nejdelí dálnice v Česku mohla být rozestavěna na téměř pětaedesáti kilometrech. Jen v Pardubickém kraji by lo o více ne 40 kilometrů.
Primát nejrozestavěnějí dálnice v jednom kraji s podobným počtem kilometrů jako na Pardubicku doteď drí dálnice D3. Ten zanikne před Vánoci, kdy se otevře 28 kilometrů dálnice kolem Českých Budějovic s navazujícím úsekem po Kaplici.
Z hlediska jedné dálniční stavby bude dálnice D35 prakticky největím stavenitěm ve střední Evropě. Ve směřuje k dokončení této dálnice v přítích třech letech, řekl generální ředitel ŘSD.
Problémový úsek
Z hlediska přípravy stavby provázely dálniční obchvat Litomyle největí problémy. Jde o jediný úsek dálnice, jeho přípravu musel dvěma memorandy odblokovat a sám Radek Mátl. V roce 2021 na popud tamních obcí spolků i zemědělců prosadil úpravu trasy, zejména pokud lo o profil budoucí dálnice. Loni v listopadu uzavřel dohodu s ochránci přírody ze umperka, kteří na začátku letoního září podali rozklad proti stavebnímu povolení pro D35 u Litomyle.
Přestoe na obchvatu Litomyle bylo spojeno územní a stavební řízení, aby se příprava výstavby po komplikacích s projednáváním trasy pokud mono co nejvíce urychlila, zpodění vůči navazujícím úsekům se stáhnout zcela nepodařilo.
Kromě klasického konvenčního způsobu výstavby probíhá v gesci ministerstva dopravy příprava dvou posledních úseků D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí, které budou vznikat v rámci spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem (PPP). Stavba by měla být zahájená v roce 2026 s dokončením v roce 2029.
Termíny stavby dálnice D35Úseky v Pardubickém krajiOstrov Vysoké Mýto 6,2 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Tunel Homole 0,8 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Vysoké Mýto Dbánov 6,0 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 2025) DbánovLitomyl 7,6 km (zahájeno 04/2024, zprovoznění 2027) LitomylJanov 10,4 km (zahájení konec roku 2024, zprovoznění 2027) JanovOpatovec 11,8 km (zahájeno 05/2023, zprovoznění 2025) Opatovec Staré Město 16,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úseky v Královéhradeckém krajiÚlibice obchvat 1,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úlibice-Hořice 16,3 km (zahájení 2025, zprovoznění 2028) Hořice-Sadová 10,5 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 2025) Sadová-Plotitě 7,5 km (zahájeno 09/2024, zprovoznění 2026) Úseky v Olomouckém krajiStaré Město Mohelnice 18,2 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Křelov-Slavonín 3,2 km (zahájeno 02/2024, zprovoznění 2025) Zdroj: ŘSD |