Je to už více než rok, co polský Budimex zahájil stavební práce na dálnici mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí. Přes počáteční vlažný start si Poláci dávají na stavbě za 3,4 miliardy korun záležet.
Přestože jde o poměrně složitý úsek s mnoha mostními objekty včetně vysokých násypů a hlubokých zářezů, Budimex se snaží ukázat, že je schopný stavbu postavit ještě před termínem, který figuruje ve smlouvě. Letošní zima stavbařům přála, a tak mohli prakticky bez přerušení provádět potřebné práce zejména na složitých překládkách vysokotlakých plynovodů, které zásobují podstatnou část východních Čech.
Téměř osmikilometrový úsek bude pro největší stavební firmu v Polsku jakýmsi referenčním úsekem, neboť jde o první silniční zakázku, kterou firma od svého příchodu na český trh získala.
Za rychlejší stavbu více peněz
Už v lednu zástupci firmy naznačovali, že by termín realizace v lednu 2027 mohli o něco zkrátit, za což by ŘSD vyplatilo firmě finanční bonus.
„Budimex má takové zkušenosti, že je zvyklý stavět v termínu nebo otevírat stavby ještě před termínem,“ sdělil ředitel oblasti Čechy společnosti Budimex Adam Barszczyński.
A zdá se, že řidiči by se dalších dálničních kilometrů mezi Litomyšlí a Mýtem mohli dočkat už na konci příštího roku. Tento týden totiž Budimex rozeslal novinářům zprávu, že splnil závazný milník s měsíčním předstihem. Ten zahrnoval dokončení víceúčelových a polních cest podél dálnice.
První velká silniční zakázka pro polský Budimex. Staví úsek D35 u Hrušové![]() |
„Bez komplikací rovněž postupují překládky vysokotlakých plynovodů, což nám umožňuje zahájení prací na zbylých částech hlavní trasy dálnice a mostních objektech,“ popsal Adam Barszczyński a dodal, že překládky plynovodů skončí v červnu.
Dřívější zprovoznění dálnice by uvítali hlavně obyvatelé obce Hrušová. „Každý měsíc dobrý. Dálnice u Vysokého Mýta bude zprovozněna na konci letošního roku, ale k nám se auta pořád povalí. Budeme to muset ještě minimálně rok vydržet,“ řekl starosta Hrušové Josef Fendrych.
Mezi nejnáročnější patří práce na mostu přes údolí Končinského potoka, který bude s téměř půlkilometrovou délkou nejdelším a zároveň nejvyšším mostním objektem na tomto úseku. Kdo jede za obcí Řídký, může vidět, jak pokračují betonáže vysokých pilířů.
Přeložka kvůli stavbě pilíře
Jak brzy se podaří úsek dostavět, bude záležet i na tom, jak se dělníkům podaří zvládnout stavbu sedmipólového mostu s rozpětím 280 metrů, který bude těsně nad hřbitovem v Hrušové převádět dálnici přes železniční trať a stávající silnici I/35. Firma musí v této souvislosti v druhé polovině roku zprovoznit dočasnou přeložku silnice I/35, která je pro výstavbu pilíře mostu nezbytná.
Před těžkou mechanizací se povedlo uchránit několik v těchto týdnech krásně kvetoucích sakur. „U cesty ke hřbitovu je máme historicky. Některé musely být kvůli stavbě vykácené, ale tři se podařilo uchránit. Je kolem nich dřevěné bednění proti mechanickému poškození. Doufáme, že stavbu přežijí,“ dodal starosta Hrušové.
Polská společnost Budimex zakázku získala za cenu 3 423,6 milionu korun bez DPH, což je o miliardu korun méně, než projektanti předpokládali. Vedle devíti mostů bude součástí stavby deset protihlukových stěn o délce více než pět kilometrů.
24. července 2024 |