Moderní lávka přes železnici spojuje pardubické hlavní nádraží a čtvrť Dukla už od jara. Ovšem až nyní celá oblast vypadá, tak jak se sluší. Radnice totiž ukončila opravu ulice K Vápence, která k nadchodu vede. Až do minulého týdne přitom lidé museli chodit staveništěm.
„Občané z Dukly získávají komfortní spojení na vlakové nádraží. Investice stála 90 milionů korun, částečně byla krytá dotacemi. Vznikla tady kvalitní asfaltová komunikace s kruhovým objezdem,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal z hnutí ANO.
Cyklisté mohou u lávky odstavit svá kola do stojanů, parkovací dům tam vznikne nejspíš v roce 2026. Původně město předpokládalo, že komunikaci a parkovací dům dokončí najednou se zhotovením lávky, to se nakonec nepodařilo. Od půlky prosince k lávce začne zajíždět autobusová linka číslo 6. „Linka 6 je páteřní linka, ve špičce jezdí v desetiminutovém intervalu. Pro tuto lokalitu to stačí,“ řekl ředitel dopravního podniku a zastupitel města za Společně pro Pardubice Tomáš Pelikán.
Lípy se spolku zachránit nepodařilo
Včetně přípravných prací trvala modernizace ulice K Vápence tři čtvrtě roku. Zahájení stavby komplikovalo několik věcí. Stavební práce komunikaci uzavřely a těžko se hledaly objízdné trasy pro tuto lokalitu, kde sídlí firmy. „Dále byly problémy s majetkoprávním vypořádáním,“ řekl Hrabal.
Město také řešilo spory o lipovou alej, která v ulici K Vápence byla. O záchranu dřevin se od roku 2020 snažil spolek Chráníme stromy, s investorem vedl spor o autobusové zálivy. „Chtěli jsme zachránit východní stranu aleje, byla asi třicet let stará a perfektně vysázená, stromy byly úplně zdravé,“ řekl Miroslav Seiner ze spolku.
Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala |
Zbytečně podle něj padlo 11 lip. Vybudovaly se tři dlouhé autobusové zálivy, podle aktivistů stačily dva. Část aleje také padla kvůli výstavbě lávky přes kolejiště, s tím se nedalo mnoho dělat. Místo vykácených lip je náhradní výsadba. „Vysázené stromy budou mít stejnou ekologickou a estetickou hodnotu za 30 let. Než to bude stejné, my už tady nebudeme,“ řekl Miroslav Seiner.
Podle radních stromy zachránit nešlo, protože byly v ose nového veřejného osvětlení. „Pod stromy bylo vedení veřejného osvětlení. Přesazení by bylo komplikované, nákladné a s nejistým výsledkem,“ řekl primátor Jan Nadrchal z hnutí ANO.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Opravením ulice vlastně skončil letitý dluh města vůči lidem z Dukly, kteří často při cestě na nádraží přebíhali koleje, aby si nemuseli zacházet. Investice v lokalitě ještě nekončí, dopravní podnik tam připravuje stavbu parkovacího domu. Začít by se mohlo v létě příštího roku. Stavba nebude z obvyklého železobetonu, protože by vyšla na stovky tisíc korun. Parkovací dům s minimálně 300 místy bude mít levnější montovanou konstrukci.
31. května 2024 |