Regionální muzeum v Chrudimi dnes zahájilo výstavu Život a dílo stavitele architekta Cyrila Luhana. K 120. výročí narození představí osobnost a dílo muže, který v letech 1930 až 1948 v Chrudimi vyprojektoval a postavil mnoho staveb, nejen rodinných a bytových domů, ale i veřejných budov. Na fotografiích si mohou návštěvníci porovnat původní a současný vzhled staveb, řekla ČTK ředitelka muzea Klára Habartová.
Kromě fotografií jsou k vidění také dobové plány a výkresy Luhanových budov a další dokumenty. V Chrudimi působil nejdříve jako stavbyvedoucí na stavbě budovy chrudimského okresního soudu na Všehrdově náměstí. Poté se rozhodl se ve městě usadit, založit vlastní firmu a podnikat. Složil náročné stavitelské zkoušky, splnil i podmínky pro získání akademického titulu architekt a na podzim 1930 mu byla udělena licence pro stavební firmu. V Chrudimi, vyprojektoval a postavil například Husův sbor, budovu bývalého finančního ředitelství (dnešního městského úřadu) v Pardubické ulici, protiletecký kryt v Lázeňské ulici či hostinec U Tláskalů, známý jako U Guláška.
Úspěšná firma, která zaměstnávala více než 50 zaměstnanců, byla hned po komunistickém převratu v roce 1948 znárodněna. Cyril Luhan přišel i o veškerý majetek, dokonce potom musel splácet firemní úvěr ze svého malého platu a později i důchodu. V březnu 1951 byl s rodinou vystěhován ze své znárodněné vily v ulici Obce Ležáků na Podhůru, odkud se v roce 1969 přestěhoval na nájemního domu v Husově ulici. Zpočátku mohl dělat národního správce ve svém bývalém závodě, v roce 1954 se stal zaměstnancem pardubického Průmstavu, kde pracoval jako rozpočtář. Kvůli šikaně se "dobrovolně" rozhodl nastoupit jako zedník do povrchového dolu v Komořanech, kde strávil rok. Poté pracoval v Okresním stavebním podniku v Chrudimi. Do důchodu odcházel jako těžce nemocný člověk, ztrácel sluch a byl mu diagnostikován karcinom plic, na jehož následky zemřel v roce 1973.
Památkou na stavitele je i drobná funkcionalistická autobusová zastávka na Podhůře. Byla vystavěna v takzvaní akci "Z" podle Luhanova projektu někdy před rokem 1961, když předtím byla v Chrudimi od 1. února 1960 zavedena místní přeprava lidí, která umožnila spojení odlehlých čtvrtí s centrem města. Národní památkový ústav (NPÚ) ji před časem navrhl prohlásit nemovitou kulturní památkou,