Českotřebovské depo se dočká akce odpovídající významu největšího železničního uzlu v zemi. A nebude v tom samo. Do přehlídky, na které se v sobotu a v neděli představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, budou zapojena i nádraží v okolních městech, kam budou zajíždět po celý víkend zvláštní vlaky.
Rychlík v podobě legendárního Tornáda bude celý den pendlovat mezi Ústím nad Orlicí a Svitavami, historické motoráčky budou jezdit do Vysokého Mýta, Lanškrouna nebo Moravské Třebové a Poličku navštíví dokonce parní lokomotivy, které jsou příkladem úspěšné meziválečné konstrukční školy.
17. října 2024 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Ze Slovenska k nám do České Třebové kolegové z Vrútek přivezou parní lokomotivu 486.007 přezdívanou Zelený Anton. Před druhou světovou válkou šlo o nejvýkonnější rychlíkovou lokomotivu. Do Poličky se vydá v neděli odpoledne, už v sobotu ráno se po stejné trase vydáme s Ušatou neboli parní lokomotivou 464.102 ze sbírek Národního technického muzea, která loni prošla generální opravou,“ vyzdvihuje jeden z mnoha atraktivních bodů programu Josef Vendolský z Českých drah, který bude největší slet nejen parních lokomotiv ve střední Evropě o tomto víkendu po provozní stránce řídit.
Národní den železniceRozloučení s koridorem souběžnou jízdou: Vstupenky: Noční show: Kompletní program je na webu denzeleznice.cz |
Zástupce do České Třebové vyšle i železniční muzeum v Lužné. Přijede například parní lokomotiva 354.195 Všudybylka nebo dieselelektrická lokomotiva T 466.0286 Pilštyk.
Národní den železnice bude mít i velkou zahraniční účast. Kromě Zeleného Antonu dorazí i dieselový Pomeranč ze Zvolena. Svou účast přislíbili Poláci s elektrickou lokomotivou EP05-023 Czesioi i zástupci z Maďarska, kteří přivezou parní lokomotivu 424.009 nebo motorovou „Nohabku“ M61.
„Ještě čekáme na potvrzení Drážního úřadu, aby mohly jezdit v rámci historických jízd. Všechny lokomotivy jsou u nás schválené, jde spíše o byrokratickou záležitost. Každopádně k vidění v České Třebové budou,“ ujišťuje Vendolský.
Možnost vidět parní a další historické stroje na hlavním železničním koridoru v České Třebové budou mít zájemci naposledy. A to nejen z důvodů přestavby uzlu rozplánované na příštích sedm let, ale hlavně kvůli spuštění evropského zabezpečovače ETCS od 1. ledna 2025. Od tohoto data budou moci po vybraných hlavních tazích jezdit výhradně moderní stroje vybavené tímto bezpečnostním systémem.
Za historickou a moderní technikou se budou moci sjet zájemci o víkendu z celé republiky. V sobotu ráno budou vypraveny speciální vlaky z Prahy, Olomouce včetně pendolina, které v České Třebové zůstane do neděle.
Hlavní program se bude odehrávat v českotřebovském depu, kam kromě speciálně vypravených ranních vlaků bude po celý den jezdit bezplatná kyvadlová doprava z českotřebovského nádraží.
Vstupenka na sobotu nebo neděli vyjde dospělého na 250 korun, děti od 6 do 17 let zaplatí 50 korun. Rodinné vstupné stojí 500 korun. A k vidění toho bude v areálu otevřeném od 9 hodin po oba víkendové dny opravdu hodně.
Vláčkem do největšího seřadiště, po svých na šlapací drezíně
Areál bude tradičně rozdělen do tří částí – historie, změny a zábavy, ve které si přijdou na své hlavně děti. V provozu bude například šlapací drezína nebo vyhlídkový vláček do železničního seřadiště, které je největší v Česku.
Parní vlaky budou jezdit i mezi Prahou a BrnemNa Národní den železnice v České Třebové lze přijet stylově. Muzeum starých strojů v Žamberku a Klub historie kolejové dopravy nabízí zájemcům poslední možnost projet se o víkendu po hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Brnem historickými vlaky. Parní vlaky v čele se Sedmou 354.7152 a Němkou 555.0153 s přestupem v České Třebové pojedou v sobotu (Praha 9.22 - Česká Třebová 13.33, 15.40 - Brno 18.35) a v neděli (Brno 8.20 - Česká Třebová 11.25, 13.17 - Praha 17.30). Kompletní jízdní řády jsou k dispozici na webu vlaky.pardubickykraj.cz. Předprodej jízdenek je možný do čtvrtečního večera. Nákupem jízdenky v předprodeji prvních 150 kupujících získá zdarma vstupenku na Národní den železnice. |
Svou techniku budou na akci prezentovat vedle Českých drah také dceřiné společnosti a spolupracující dopravci, např. ČD Cargo, Metrans, LokoTrain, CZ LOKO a další. Chybět nebude ani expozice Správy železnic, která v Třebové představí měřící vozy.
„V rámci sobotního programu se návštěvníci mohou mezi 11. a 12. hodinou zúčastnit pokusu o zapsání rekordu v počtu lidí, kteří projdou železničním vozem během 60 minut. V neděli na akci vystoupí zpěvák Pavel Callta a výtěžek z nedělních vstupenek bude věnován na odstranění škod po povodních v Bohumíně,“ upozornila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová na změnu programu, která souvisí s přesunutým termínem akce ze září.
Prezentovat se bude i Střední škola technická a dopravní Gustava Habrmana, která je s železnicí spojena dlouhé roky. V Habrmanově ulici, kam je zajištěna kyvadlová doprava, bude k vidění nejen modelové kolejiště s digitálním řízením provozu. „Zájemci se mohou přijít podívat na simulátor řízení lokomotivy i na dopravní sál s ukázkami zabezpečovací techniky,“ láká k návštěvě ředitel školy Jan Kovář.
Den železnice v sobotu od 19 hodin vyvrcholí v depu na točně působivou noční show, na kterou si každý musí zaplatit vstupenku za nemalých 400 korun. Organizátoři však slibují nezapomenutelný zážitek.
„Více než desítka nejen historických exponátů se představí v na míru připraveném scénickém osvětlení, které podtrhne tematická hudba v podání živého orchestru,“ dodala mluvčí.