Pardubický kraj připravuje v pořadí pátou změnu zásad územního rozvoje, obdoby dřívějšího územního plánu kraje. Některá území dosud rezervovaná kvůli různým stavbám se uvolní dalšímu využití, jiná se zpřesní. ČTK to zjistila z dokumentu na webu kraje.
Například díky dokončení dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Ostrov se zruší vymezený koridor stejně jako plochy určené pro přeložky silnic. Podobně zmizí koridor určený pro obchvat Svitav a obchvat Kojic, které jsou již hotové, stejný je případ koridoru pro umístění přeložky silnice II/298 Rokytno – Býšť a přeložky silnice II/322 Dašice.
Mezi dalšími úpravami je třeba změna území vymezeného pro obchvat města Lázně Bohdaneč. Obec Semanín chce zrušit ochranu území pro přeložky silnic třetí třídy, jsou v rozporu s územním plánem Semanína. U Chocně se zruší koridor pro propojení silnic II/315 a II/357, nároky upravuje územní plán města. Zúží se pásmo pro umístění přeložky silnice I/11 úsek Šedivec – Lichkov ze 400 na 200 metrů. Ze zásad územního rozvoje se vypustí přeložka silnice I/34 plánovaná pro obchvat Chlumu.
Zmizí rovněž koridor vymezený kvůli rozšíření trati Hradec Králové – Pardubice z jedné na dvě koleje a modernizaci uzlu Pardubice, vše již bylo dokončeno. Územní rezervu už také není nutné držet pro nadzemní vedení vysokého napětí Svitavy – Polička, které společnost ČEZ vybudovala.
Pardubický kraj už dříve v zásadách územního rozvoje kraje zrušil koridor vyhrazený pro plavební kanál Dunaj - Odra - Labe (DOL). Díky rozhodnutí vlády zmizela rozsáhlá územní rezerva a obce mohou nakládat s pozemky, které dosud byly vyčleněny pouze na výstavbu výstavbu vodní cesty.