Důležitý úsek mezi novým obchvatem a čtyřproudovkou na Hradec Králové u obchodního centra Globus v Pardubicích se začne rozšiřovat nejdříve v roce 2027. O rok později, než ŘSD plánovalo.
„Předpokládané zahájení výstavby I/36 Pardubice, Globus – Trnová bylo posunuto na rok 2027,“ uvedla Petra Drkulová z týmu Komunikace ŘSD. Když vše dobře půjde, 586 metrů dlouhý úsek bude hotový v roce 2028. Stavbaři zvětší okružní křižovatku u Globusu, silnici rozšíří na čtyři pruhy i s novými nájezdy na výpadovku na Hradec.
Letos ŘSD dostaví severovýchodní obchvat Pardubic, který podle místních politiků má být jakýmsi elixírem na dopravní potíže města. K zázračnému léku ale má propojka z Dubiny do Trnové daleko ze dvou důvodů.
Jednak budou na čtyřkilometrové silnici čtyři kruhové objezdy a dvě světelné křižovatky, což moc nesplňuje běžné představy o obchvatu. A hlavně – čtyřproudovka bude ústit v Trnové na kruhový objezd před Globusem, kde auta stojí ve špičce v zácpě už nyní. Ředitelství silnic totiž potřebuje ještě rozšířit úsek silnice I/36 od kruhového objezdu před Globusem až na rychlostní silnici I/37 spojující Hradec Králové a Pardubice. Jenže přípravy se zadrhly.
„Hlavním důvodem je fakt, že se při projednávání dokumentace pro společné územní a stavební řízení dosud nepodařilo získat souhlas Obchodního centra Globus, které bude účastníkem řízení. Je tedy nereálné, aby příprava stavby mohla být dokončena v původně plánovaném termínu,“ uvedla Drkulová.
Záměr se dotkne zákazníků, obává se Globus
Vedení řetězce pro iDNES.cz uvedlo, že věc je příliš komplikovaná na to, aby poskytlo jen souhlas.
„V Globusu považujeme tento záměr za velmi přínosný nejen pro celé Pardubice, byť zde dojde k omezení našich vlastnických práv a významnému snížení komfortu pro naše zákazníky. Na základě analýzy našich právníků jsme však došli k závěru, že v tomto případě nestačí pouhé poskytnutí souhlasu,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Globus ČR Aneta Turnovská.
Podle ní je nutné problém vyřešit smlouvou o vypořádání práv a povinností s realizací stavby, což je běžná praxe u takových projektů.
„V tomto ohledu poskytujeme Ředitelství silnic a dálnic plnou součinnost, protože i naším cílem je realizovat projekt co nejdříve,“ dodala. Smlouvy vyřeší komplex problémů, které se mohou týkat financování, majetkoprávních vztahů, dopravních omezení během akce a podobně.
Více než dva roky nebude propojka z výpadovek na Sezemice a na Hradec Králové ve špičce fungovat. „Samozřejmě víme o tom, že severovýchodní obchvat s sebou vygeneruje ztíženou dopravní situaci mezi Trnovou a Ohrazenicemi,“ uvedl před časem náměstek primátora Pardubic zodpovědný za dopravu Jan Hrabal (ANO).
Trasa severovýchodního obchvatu byla navržena v devadesátých letech, kdy v Trnové ještě nestál Globus a ve špičce zde nepopojížděla auta. Dnes tento úsek z pohledu intenzity provozu představuje jednu z nejvytíženějších komunikací v Pardubicích. A po otevření obchvatu se to může jedině zhoršit.
Nadějí kromě rozšíření propojky u Globusu v roce 2028 je skutečnost, že v roce 2026 by ŘSD chtělo otevřít obchvat Sezemic. Je dost možné, že řidiči ze západní části Pardubic budou na dálnici D35 jezdit přes Sezemice, než aby zamířili na Hradec Králové po obchvatu, který bude končit dopravním špuntem.