V Pardubickém kraji v předchozích šesti letech stagnoval počet dětí v mateřských školách, na základních a středních školách se zvyšoval. Souběžně s tím rostl počet učitelů, vždy rychleji než u žáků. Vyplývá to z informací, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Na větší zájem o povolání pedagoga má vliv zvyšování jejich mezd, svou roli hraje podle vedoucího odboru školství krajského úřadu Martina Kisse také častější dělení tříd při výuce.
Do školek v regionu chodilo ve školním roce 2018/2019 celkem 18.398 dětí, v období 2023/2024 jich bylo 18.266. Jejich počet mírně klesl, učitelů v mateřských školách naopak v tomto období přibylo o 14 procent na 1734 po přepočtu na počet plných úvazků. V základních školách se ve stejném období počet dětí za šest let zvýšil téměř o šest procent, učitelů o 16 procent na 3710. Nejmarkantnější je nárůst počtu pedagogů na středních školách v kraji, kde studentů za sledované období přibylo 15 procent a učitelů více než 18 procent.
Hrubá měsíční mzda učitelů v regionálním školství bez vysokých škol, v Pardubické kraji činila v roce 2015 v průměru 27.006 korun. V roce 2023 dosáhla 48.768 korun. I tak podle statistiků dlouhodobě zaostává za finančním ohodnocením zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním. Oproti všem zaměstnancům bez ohledu na vzdělání je však průměrná mzda pedagogů v regionálním školství vyšší.
Podle vedoucího odboru školství krajského úřadu Martina Kisse školy častěji než dřív využívají dělení tříd na menší skupiny například při výuce jazyků nebo odborných předmětů. "Výuka je určitě efektivnější, ale přibyly tím hodiny, které musí někdo odučit," řekl ČTK Kiss.
Krajské školství je výrazně feminizované. V mateřských školách je podíl žen mezi pedagogy 99,2 procenta, v základních školách 85 procent a na středních 57 procent.
Stavy dětí ve školských zařízeních ovlivňují zvláště demografické faktory. V mateřských školách se projevuje nízká porodnost, což se postupně promítne i do základních a středních škol. Na těch posledních dosáhl počet studentů v předchozím školním roce 25.097, což je nejvyšší hodnota od školního roku 2011/2012.