Směny mají dělníci naplánované do 22. prosince. Do práce se opět vrátí 2. nebo 3. ledna příštího roku. Začali dělat západní portál tunelu a připravují jeho východní část. Stavbu razí novorakouskou metodou, která se používá běžně po celém světě.
„Je to na bázi výztužných prvků se stříkaným betonem. V Norsku se stříkaný beton nepoužívá, protože mají strašně dobrou geologii. Tam razí tunely v žule. Ve střední Evropě jsou horší geologické podmínky,“ řekl Korba.
Specialisté na tunely rozjíždějí „akci Homole“, ražba začne na podzim |
Tunel je zatím proražený do délky 17 metrů, po dokončení bude mít skoro 800 metrů a výšku devět a půl metru. Na začátku ražby jsou podle Korby lepší geologické podmínky, po zhruba 200 metrech se to zhorší.
„Razí se pod silnicí, to je na tom zajímavé. Po 200 metrech nás čeká špatná geologie. Jsou tam jílovcové břidlice, prachovce a potom tam bude opuka, je možné, že budeme používat trhací práce,“ řekl Korba.
Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby. Tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek. Oba budou pod frekventovanou silnicí I/17. Výška nadloží bude mít kolem 13,5 metru. Řidiče po dobu stavby čekají dopravní omezení.
„Problém je nízké nadloží a to, že procházíme pod silnicí první třídy, která je teď přivaděčem z dálnice. Už teď je na I/17 snížená rychlost. Při navážení materiálu je provoz řízený pracovníkem stavby a při napojení silnice na dálnici se bude dělat plocha pro IZS. Proto nějaká další omezení budou, ale budeme se snažit, aby byla co nejmenší,“ řekla Romana Šulcová z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Stavbaři tunelů jsou pověrčiví
Na stavbě se ve středu na svátek Barbory sešli zástupci zhotovitelských firem a farář, jenž posvětil dřevěnou sošku svaté Barbory. Ta je patronkou havířů, dělostřelců, pyrotechniků a dalších rizikových povolání. Umístěná je na čelní straně hloubeného tunelu. Podle Korby je to tradice, protože stavbaři, kteří dělají tunely, jsou pověrčiví.
Tunel Homole začali stavět letos v listopadu. Bude stát 1,7 miliardy korun bez DPH. Úsek z Ostrova do Mýta přijde na 1,4 miliardy korun bez DPH. Řidiči by po něm mohli poprvé projet v prosinci 2026. „Na dálničním úseku teď děláme práce zejména na přeložkách plynů, dělají se skrývky ornice a zakládají se některé mosty. Sypou se násypy a odtěžují zářezy,“ řekla Šulcová.
Tunel Homole na dálnici D35 u Mýta nebude včas, soutěž nabrala zpoždění |
V Pardubickém kraji jsou nyní ve výstavbě ještě úseky Vysoké Mýto - Džbánov, Džbánov - Litomyšl a Janov - Opatovec. Navazující úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice by se měly stavět formou PPP projektů, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí.
6. května 2024 |