„V noci pršelo, měli jsme z počasí trochu obavy. Mraky jsou pryč. Vypadá to, že nezmokneme, vysvětloval na seřadišti v Sukově ulici jeden z mnoha šoférů jeepů, když z něj sundával plátěnou střechu.
Už časně ráno se najíždějící vojenská technika řadila přesně podle předem daných pravidel. Jako první stál ikonický tank Sherman s nápisem George Thompson na boku. Právě u něj se dal do řeči s muži v historických uniformách George Patton Waters, vnuk generála Pattona, jehož armáda měla v květnu 1945 zásadní podíl na definitivním osvobození Plzně. Před prvním tankem Sherman měl rozložený stolek armádní kaplan.
Kontroly byly přísné
Před výjezdem na trasu někteří účastníci v uniformách odpočívali na kapotách aut, v jednom z historických náklaďáků fungovala i vojenská kuchyně. Policisté průběžně kontrolovali, jestli lidé v konvoji mají potřebná povolení na zbraně, které mají u sebe, řidiči museli dýchat, jestli na trasu vyrážejí střízliví. Za tanky, které tvořily čelo konvoje, se řadila další technika. Jeepy a obrněné vozy s fotografiemi válečných veteránů z USA, Belgie i Československa, kteří od roku 1990 pravidelně jezdili na plzeňské oslavy konce války. Téměř všichni už zemřeli.
Jejich velké fotografie se jmény tak ve vozech drželi jejich potomci, kteří dětem i dospělým podél trasy konvoje rozdávali vlaječky a dětem i nějaké cukroví. „Je tu úžasná atmosféra. Něco takového jsme ještě nezažil,“ vyjádřil se o Slavnostech svobody 99letý americký veterán Harry Humanson, kterého teprve před nedávnem objevil v USA historik Jiří Klůc.
Slavnosti svobody začaly. Poprvé od války se do Plzně vrátil 99letý veterán Humason |
V roce 1945 se Humanson jako voják armády generála Pattona podílel na osvobozování jižních Čech, dostal se do oblasti Volar. Od té doby v Čechách nebyl. „Jsem šťastný z toho, že se k vám mohu připojit. Vaše oslavy se mi moc líbí, jsme úplně dojatý z toho, jakého přijetí se nám tady dostalo,“ řekl v pátek po prvních zážitcích v Plzni.
Registrovalo se 400 vozidel
Při nedělní jízdě v konvoji, kdy mával lidem, byl viditelně dojatý. Registraci do konvoje dostalo na 400 vozidel od tanků přes jeepy, různá vojenská nákladní a obrněná auta z období druhé světové války až po hummery ze začátku 90. let, které se účastnily misí v Iráku. Kluby a sběratelé vojenské techniky dorazily do Plzně z celé republiky, Slovenska, Polska, Slovenska, Belgie, Itálie, Francie i dalších zemí.
Military Car Club Plzeň stál u zrodu Slavností svobody, proslul díky jeepům![]() |
Letos byla pravidla pro účast v konvoji přísná, za soukromé sběratele se musel vždy někdo zaručit, aby se už neopakoval loňský průšvih se zamáváním vlaječkou s hákovým křížem před tribunou s čestnými hosty a rodinami válečných veteránů. „Chodíme se na konvoj podívat každý rok, patří to v naší rodině už k tradici. V roce 1990 jsme byli na prvních slavnostech s malým synem, teď nás doprovázejí vnuci. Je tu vždy úžasná atmosféra,“ popisoval Tomáš Sláma. Nejmladší z jeho vnoučat dostalo od řidiče jednoho z jeepů malou americkou vlaječku.
Kolona po hlavním tahu z jižní části do centra města projížděla přes dvě hodiny. Policisté, hasiči a vojáci svými auty zatarasili auty všechny boční ulice. Nad hlavami jim několikrát přeletěly bojové vrtulníky i stíhačky Grippen.