Po uzavření vjezdu na původní most z něj dělníci ihned začali odstraňovat vozovku. Auta teď jezdí nad Berounkou po provizorním mostě, který je podle sdělení Plzeňského kraje s délkou bezmála 115 metrů nejdelší provizorní mostní stavbou v celé republice.
„Komunikace na mostě je jednosměrná, provoz je řízený kyvadlově semaforem,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek.
I když na dočasný most nesmějí auta vážící přes pět tun, výjimku mají linkové autobusy, popeláři a řidiči zajišťující zásobování. Ostatní těžší auta musejí jako dosud na objížďky.
Přibližně 40 kilometrů měří ta přes Chrást a Dolany u Plzně, kde most přes Berounku prošel kompletní rekonstrukcí před pár lety. Cesta přes Zvíkovec je o něco kratší, tam však na řidiče čekají na obou stranách řeky serpentiny.
Původní liblínský železobetonový most postavený v letech 1927 až 1929 je v havarijním stavu už několik let. Od začátku roku 2021 na něj směla jen auta vážící maximálně pět tun.
„Z původního mostu zůstanou pilíře a oblouky. Na těch se začne stavět nový most. Protože ten současný je technickou památkou, nový bude muset vypadat stejně jako ten původní. Bude ale širší a také s vyšší nosností, aby splňoval parametry pro silnici druhé třídy. Pěší na něm budou mít komfortní chodníky,“ vypočítal technický ředitel krajských silničářů Martin Vít.
Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka musí stavební firma odbourat ze starého mostu vše, co už není možné opravit. Pryč musí také podpůrná kovová konstrukce, která v poslední době most jistila.
Harmonogram prací počítá s tím, že v listopadu letošního roku vjedou na přestavěný liblínský most auta a začne demontáž provizorního přemostění řeky.
Projektanti cenu původně spočítali na přibližně 120 milionů korun. Celkově by však podle uzavřené smlouvy měla akce přijít kraj na 88,5 milionu korun. Zájemci ve výběrovém řízení nabízeli ceny nižší a vítězně z něj vyšla společnost Colas, která v Plzni rekonstruovala Pattonův most nebo mosty u Divadla Alfa na Rokycanské.