Studenti čtyř fakult Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) postavili první elektrickou formuli. Většinu komponent si sami vyrobili. Ode dneška do soboty ji otestují na prvních studentských závodech na Autodromu v Mostě, o měsíc později je čeká mezinárodní závod v portugalském Castelo Branco. ČTK to dnes řekl Petr Novák z tiskového odboru ZČU. Formula Student je podle ZČU nejrozšířenější vzdělávací univerzitní soutěž na světě, které se pravidelně účastní přes 800 vysokých škol.
Tým UWB eRacing Team Pilsen, který se skládá ze studujících fakult elektrotechnické, strojní, ekonomické a aplikovaných věd, dosud pracoval a závodil jen na stroji se spalovacím motorem, který každý rok upravoval. "V tomto akademickém roce musel postavit monopost s výlučně elektrickým pohonem," řekl Novák.
Vůz UWB E01 pohání motory Fischer o výkonu 80 kW, měnič vyvinutý na ZČU a skořepinový rám z uhlíkových vláken. "Pro stavbu naší první elektrické formule jsme se rozhodli použít komponenty, které jsou z převážné většiny vlastního návrhu a výroby," řekl šéf elektrické sekce Richard Sivera. Díly na míru podle vedoucího strojní sekce Ondřeje Lukeše umožňují maximalizovat výkon a efektivitu monopostu.
Formula Student je podle ZČU nejrozšířenější vzdělávací univerzitní soutěž na světě. Vozy musí zvládnout osm disciplín zaměřených na rychlost, obratnost a spotřebu paliva. Hodnotí se také hospodaření týmu s penězi. Pro svou první sezonu s "elektroformulí" si plzeňský tým stanovil cíl umístit se mezi 20 nejlepšími týmy v kategorii elektrických monopostů a být v Top 10 alespoň ve dvou z osmi disciplín.
"Jsem opravdu hrdý na všechny členy týmu, na jejich práci a odhodlání při vývoji naší první elektrické formule. Velké díky patří všem fakultám, které se na projektu podílely, a našim partnerům za podporu, bez níž bychom to nezvládli," řekl vedoucí týmu Jan Procházka. V dalších sezonách chce rozšířit členskou základnu a začít pracovat na vývoji autonomního řízení.
Tým ZČU funguje od roku 2009, kdy projekt vznikl s cílem poskytnout studentům praktické zkušenosti ve vývoji závodních vozidel. Od té doby se na něm postupně podílelo přes 50 studentů. Tým skončil šestý na závodě Formula Student Italy v roce 2019, kde vyhrál disciplínu Acceleration, tedy zrychlení na 75 metrů, stejné místo obsadil na domácím závodě Formula Student Czech Republic. Další informace jsou na webu.