Víc než 200 pedagogů z devíti základních škol v Plzni projde do konce letošního roku školením zaměřeným na formativní, tedy slovní hodnocení žáků, které má podporovat pokrok dítěte i jinak než jen pomocí známek. Školení souvisí s tím, že od školního roku 2027/2028 bude ve všech prvních třídách možné už jen slovní hodnocení a od dalšího školního roku to bude platit i ve druhých třídách. Speciální vzdělávací blok pro sborovny se uskuteční díky podpoře z projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro území obce s rozšířenou pravomocí Plzeň, řekla dnes ČTK náměstkyně primátora odpovědná za školství Lucie Kantorová (ANO).
"Aktuálně na našich základních školách převažuje takzvané sumativní hodnocení, tedy hodnocení pomocí známek. Ne u všech žáků je ale známkování vhodné. Díky slovnímu hodnocení, a to nejen na vysvědčení, ale i v průběhu celého roku, je možné lépe dítě motivovat, lépe ohodnotit jeho pokrok. Žákovi také dává lepší informaci o tom, co se naučil a co se má ještě naučit," řekla Kantorová, která se sama také učitelkou. Hodnocení žáků se podle ní bere jako nástroj učení. "Osobně proto velmi vítám, že ministerstvo školství bude na školách podporovat právě tento formativní přístup a jsem ráda za kurzy, které jsme pro sborovny připravili," doplnila. Tak rozsáhlé proškolování, které cílí rovnou na kompletní tým všech učitelů dané školy, se v Plzni koná vůbec poprvé.
Vzdělávací kurzy se odehrají přímo na školách v prostředí, které učitelé dobře znají, třeba v jejich sborovně. Součástí bude modelování konkrétních technik, během kterých si účastníci vyzkouší formativní hodnocení při praktických ukázkách. "Možnost proškolení pedagogů jsme nabídli všem základním školám zapojeným do projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání, nabídku využije devět škol s celkem 202 učiteli, pro každou školu je připraven kurz o délce osm krát 45 minut," uvedla manažerka projektu Hana Stýblová.
Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání funguje na území obce s rozšířenou působností Plzeň od počátku května 2024. Jeho cílem je zkvalitňovat vzdělávání v mateřských a základních školách, a to díky výměně zkušeností a spolupráci zřizovatelů, škol, pedagogů a dalších aktérů působících ve vzdělávání. Zapojilo se 120 subjektů, spolu s Plzní jsou to například obce Letkov, Tymákov, Kyšice, Chrást, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec a Dýšina. Ze škol se účastní 64 mateřských, 49 základních a sedm základních uměleckých, a to včetně krajských, církevních a soukromých zařízení. Cílovou skupinu tvoří ředitelé škol, zřizovatelé, děti a žáci, učitelé i nepedagogičtí pracovníci, pracovníci veřejné správy, pracovníci školských poradenských zařízení, rodiče dětí a žáků i veřejnost.


















