Aféra sice vyvolala další personální zemětřesení v DPP, ale na rozdíl od kauzy Dozimetr neotřásla vedením magistrátu, které se skládá ze SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Pirátů a STAN.
Politici si spíše jen okopávali kotníky, jak celou situaci někteří z nich i popsali. Vzhledem k tomu, že neexistuje myslitelná alternativa jiné koalice, si stejně víc dovolit nemohli.
Držet basu
Nevraživost nicméně byla cítit především mezi zástupci SPOLU a Pirátů. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) například pár dní po razii narychlo uspořádal tiskovou konferenci, o které koaličnímu partnerovi ani neřekl. Na ní vyzýval k nápravě neutěšené situace v DPP.
„Piráti si přáli mít v gesci dopravu. Věřil jsem, že budou činnost dopravního podniku řídit a kontrolovat. A dnes jsme svědky především zbavování se odpovědnosti a skutek utek,“ řekl tehdy Svoboda. Zároveň vyzval k zavedení některých opatření, například vyhlášení výběrového řízení na generálního ředitele.
„Děkuji panu primátorovi, že podpořil naše snahy o vyhlášení výběrového řízení na ředitele dopravního podniku. Piráti o to usilují už od roku 2018. Bohužel nás v tom tehdejší ani současní koaliční partneři zatím nepodpořili. Jsem tedy rád, že teď SPOLU změnilo postoj a chce splnit své závazky voličům,“ reagoval náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Dopravní podnik po razii vybere nové ředitele, jména vítězů oznámí v lednu |
Podobných přetahovaných se v uplynulých týdnech uskutečnilo bezpočet. Jedním z hlavních témat těchto sporů byl generální ředitel Petr Witowski, který byl odvolaný na konci října. Toho se Hřib pokoušel za roky svého působení na magistrátu odvolat už několikrát. Nicméně fakt, že se mu to konečně podařilo, ve výsledku nevyznívá jako jeho vítězství.
„Nářky Zdeňka Hřiba o tom, že Witowského chtěl odvolat už dávno, ale neměl pro to podporu koaličních partnerů, může svědčit o tom, že je manažersky mnohem méně schopný, než jak se prezentuje. Nebo jsme svědky toho, že aby mohli Piráti vládnout, jsou ochotni dlouhodobě překousnout i vedení dopravního podniku, které je podle nich nekompetentní, přestože je to firma v jejich gesci,“ hodnotí Jelínek práci náměstka primátora a od soboty i předsedy Pirátské strany.
Pražský dopravní podnik zřejmě porušil zákon, když opakovaně měnil smlouvu |
Situace také připomíná nedávnou vládní krizi, kdy předseda zastupitelského klubu Pirátů Jakub Michálek řekl, že „když jste ve vládě, musíte držet basu, a ne neustále vyvolávat konflikty“.
„Pokud Zdeněk Hřib držel basu a neeskaloval situaci kolem Witowského hned při prvních pochybnostech nebo neodstoupil, když zjistil, že s tím nic nenadělá, tak to není dokladem zodpovědného politického chování,“ míní Jelínek.
STAN mimo reflektory
Dění v DPP vrhá stín na celou radu hlavního města, ne pouze na Piráty. Stranou veškeré pozornosti stojí paradoxně Starostové. A to i přesto, že je tato kauza označována za další větev korupční aféry Dozimetr, ve které byli zapojení především členové hnutí STAN.
„Na to, v jakém stavu po Dozimetru byli, se Starostům podařil slušný restart a jsou v podstatě tam, kde byli před ním,“ popisuje politolog Ladislav Mrklas. Jelínek k tomu dodává, že Starostové velmi dobře a rychle dali ruce pryč od všech „toxických“ věcí, jako je právě DPP.
Ani o celé opozici nelze říct, že by kauzou získala. Oba politologové se shodují na tom, že bývalému náměstkovi pro dopravu Adamu Scheinherrovi a celému uskupení Praha sobě politicky škodí opakované zastávání se Witowského, byť právě on byl jejich nominant na ředitele.
Pomyslným vítězem tohoto podzimu se podle Mrklase stalo hnutí ANO, které je navíc nyní velmi proaktivní v prosazování výrazných změn v řízení DPP.
14. října 2024 |