Krizový management zná v ČR již leckdo. Interim management představuje určitou novinku. „V případě firem fungujeme podobně jako lékaři, čím dříve u nemocného zasáhneme, tím je pravděpodobnost vysoce kvalifikované a úspěšné léčby vyšší,“ představil tenhle obor Jaroslav Skoták, krizový manažer z firmy Skotak Consulting a člen České asociace interim managementu.
Můžete popsat rozdíl mezi interim a krizovým manažerem?
Interim management lze nejlépe představit tak, že pokud majiteli firmy nárazově vypadne jeho manažer, jsem mu jej schopen okamžitě nahradit. Jedná se primárně o substituční náhradu chybějícího exekutivního manažera specialisty. Nabídnu případ z praxe: finanční ředitel jedné společnosti dostal infarkt a zdravotní stav ho na půl roku vyřadil ze zaměstnání. A já jsem byl druhý den schopen ho nahradit. To je klasický interim management. Krizový manažer vstupuje do řízení firmy, jež se ocitla ve vážných problémech a její šéf potřebuje nutně někoho, kdo by ji sanoval a pomohl otočit zpět do černých čísel.
Vědí majitelé firem o těchto vašich možnostech?
Interim management ještě u nás není tak obecně zakořeněn. Jeho možnosti zatím zná spíše minoritní skupina vlastníků firem. Jistě, vědí o něm z různých zdrojů, ale ještě to není něco, co by měli zažité. Vlastníci si uvědomují, že externí pohled odborníka, interim manažera, na jejich společnost dává velký smysl.
A jak se liší interim manažer od klasického, firemního manažera?
Rozdíl je poměrně zásadní, protože interim manažer má za sebou opravdu velké množství firem, které nějakým způsobem opravoval, kde působil. Je skutečný profesionál. Jde o to, že má velkou schopnost načíst už ze základních ekonomických parametrů problematiku firem, v nichž působí, a dokáže se rychle rozhodovat. Tím se liší od standardního manažera. Ten se vykazuje tím, že má jen omezený počet profesních rolí, ve své kariéře pracuje obvykle v jednom nebo dvou oborech. Má za sebou pět šest firem, což je průměrný počet. Zatímco já mám za sebou přes padesát firem, kde jsem působil. To znamená, že dokážu porovnat situaci v aktuální firmě se zkušenostmi z předchozích projektů. Je to skutečně obdobné jako u lékaře, čím větší má zkušenosti, tím lépe a kvalitněji léčí. A proto v řádu několika dnů dochází v chování společnosti k dynamické změně znalostmi a informacemi, které přináším.
Znamená to, že tato branže je na trhu stále ne zcela využitá?
Jde skutečně o doposud ne příliš využitý institut, který je pro vlastníka společnosti přínosný, ale není dostatečně používán, protože ho nezná ještě tolik vlastníků a současně ho nedělá příliš mnoho manažerů. Nás jsou v České republice stovky.
Kdy jste se začal interim managementem zabývat?
Bylo to přibližně v roce 2010, vždy mne zajímala možnost zabývat se prováděním nápravných opatření ve firmách. Vycházelo to i z toho, že jsem pracoval ve velkých společnostech, kde jsme se věnovali složitým projektům. V té době jsme začali pracovat na tvorbě e-commerce v retail firmách, tedy na něčem, co je dnes už naprosto běžné. Tehdy se tomu v podstatě ani interim neříkalo. To byl projektový manažer či například najatý manažer.
Co pro vás tenhle obor představuje?
Má velkou budoucnost, protože vynikající odborníci budou pro vlastníky čím dál větší potřebou, ale současně čím dál vyšší nákladovou položkou. Nejlepší lidé z trhu, kteří se v interim managementu objevují, prostě mají svou cenu. Proto je vhodné si interim manažera vzít do firmy pouze na dočasnou dobu, kdy provede potřebné změny a nastaví nové, očekávané směřování dané společnosti nebo dílčího oddělení, ale po dokončení činnosti, pro kterou do firmy byl najat, zase odchází.
Kdy by si podnikatel měl najmout interim či krizového manažera?
Tvrdím, že je pro podnikatele dobré nebát se konzultovat situaci, pokud se objeví ve firmě problém. Jít s interim či krizovým manažerem na schůzku, dát mu nahlédnout alespoň do úvodních čísel a dokumentů rok či dva zpátky, podívat se, kde nastal bod, který zvrátil ve firmě situaci k horšímu. A provést jednu nebo dvě konzultace, což ani není moc drahé. Pokud se během těchto jednání vlastník firmy od interim manažera dozví informace, o nichž si je vědom, že si s nimi sám v praxi neporadí, pak by neměl váhat najmout si externího experta.
https://skotakconsulting.cz/