Mnoho žen si myslí, že nejlépe se nalíčí ony samy, protože svůj obličej dokonale znají. Když ale vyzkoušejí práci zkušeného vizážisty či make-up artisty, pochopí, že není nad práci profesionála v oboru.
Když jsme si domlouvaly rozhovor, jen těžko jsme hledaly termín. Společenská sezona přitom ještě nezačala…
To sice ne, ale práce vizážisty a make-up artisty rozhodně není jen líčení. Naopak. Dnes jsme točili reklamní advertorialy, finišuje se s vánočním focením pro nejrůznější life style magazíny a pro sociální sítě. Fotíme také byznys portréty. A já navíc vedu kurzy.
Celý magazín |
Kurzy líčení?
Ano. Nejčastěji se jedná o firemní akce pro top manažerky nebo o školu líčení v rámci teambuildingu. Může jít o jednorázovou výuku, ale i celé kurzy čítající více lekcí. Péči o sebe sama učím také v rámci charitativního projektu Bellise pro ženy s rakovinou prsu. Kvůli léčbě, jež ovlivňuje imunitu, se u nich mnohdy projevují alergické reakce na nejrůznější přípravky a další problémy a omezení.
Co z toho vás nejvíce baví?
Není to o činnosti jako takové, ale o lidech a o konkrétním projektu. Při luxusních zakázkách v zahraničí máme někdy veškerý myslitelný servis, ale pak přijde práce s ženami trpícími rakovinou a je to daleko intenzivnější emociální prožitek. I „obyčejná“ příprava na maturitní ples bývá moc fajn, zvláště když s klientkou navzájem „sedneme“ a máme si o čem povídat. Je to práce pro lidi a s lidmi opravdu všech generací a já si cením toho, že je i pro mne osobně velmi obohacující.
A může to být i naopak? Že si s někým tak nesedneme, že už o něj podruhé pečovat nechcete?
Stalo se mi to jen jednou jedinkrát a byl to velmi arogantní klient ze zahraničí, takže jsem už další spolupráci s ním odmítla. Některé zakázky pak nepřijímám z etických důvodů.
Této práci se věnujete více než 10 let. Jak se za tu dobu proměnila?
Určitě se proměnila klientela. Před 15 lety byly tím hlavním zakázky pro časopisy, tedy focení módních advertorialů a coverů pro tuzemské i zahraniční edice. Reklama tehdy měla velmi silné postavení, finanční budgety na takové akce byly velkorysé a projekty tudíž bývaly velmi kreativní. S nástupem sociálních sítí se poměr zakázek začal měnit v jejich prospěch. Zároveň se ta profese rozmělňuje a stejně jako si každý, kdo má blog či úspěšný profil, myslí, že může být novinářem, tak podobně si dnes každá druhá holka, co umí zacházet s řasenkou, myslí, že zvládne jiné lidi nalíčit. A sama víte, že tak to není. Už se mi několikrát stalo, že jsem převzala zakázku po nějakém neumětelovi.
Ale fotky se dnes dají upravit nejrůznějšími filtry…
To sice ano, ale máte-li špatně udělaný make-up a použijete filtr, tak výsledný dojem mnohdy ještě zhoršíte. Je to stejné, jako když na youtube budete sledovat výrobu dortu. Přestože dodržíte postup, bude váš výrobek nejspíše úplně jiný, a pokud nemáte s pečením zkušenosti, tak i méně povedený. Naše práce je o zručnosti, estetickém cítění, empatii, znalosti přípravků, analýze pleti… Těžko mohu stejně nalíčit devatenáctiletou slečnu i její maminku nebo babičku, černovlásku s výraznými konturami a něžnou blondýnku s křehkou pletí...
Co všechno tedy hraje při líčení roli?
Zásadní je příležitost, na kterou se klient chystá, prostředí, kde se bude pohybovat, a pak oblečení. Jiné líčení je potřeba, bude-li akce venku s přirozeným denním světlem, a jiné na akci uvnitř. Roli hraje roční období, denní doba i délka akce, tedy to, zda make-up musí vydržet jen tři čtyři hodiny, anebo celou noc. A samozřejmě se klientka musí v make-upu dobře cítit. V případě focení nebo natáčení je to i o souhře všech složek – od stylisty či kostyméra přes fotografa, kameramana, osvětlovače…
Jak se za těch 17 let proměnily přípravky, s nimiž pracujete?
Neuvěřitelně. Vedle klasické konvenční kosmetiky se výrazně prosazuje přírodní, hodně se řeší greenwashing, non-toxic, veganské přípravky…. Přibývá lidí s nejrůznějšími alergiemi, přičemž přírodní kosmetika rozhodně není hypoalergenní. A mým úkolem je být na všechny tyto varianty připravená. Obvykle si ale tyto věci s klienty vyjasňujeme předem.
V televizi právě teď běží StarDance. Jak se líčí na takovou příležitost, kde je hodně pohybu, lidé se potí a make-up musí vydržet mnoho hodin?
Já bych ještě dodala, že se tam bude hodně střídat světlo, které bude chvilku ostré a chvilku tlumené. V tomto případě se líčí výrazně, v několika vrstvách a hodně se fixuje ať už pudry nebo spreji. Používají se long-lasting (dlouhotrvající – pozn. red.) a voděodolné přípravky. Základem je dobrý podklad včetně báze. I účes musí být hodně zpevněný. A touch-up se provádí do poslední chvíle před vstupem na parket.
I muži se takto ve StarDance líčí?
Jistě. Protože jen málokdo má bezchybnou pleť, nedokonalosti se najdou téměř u každého. U mužů může jít třeba o podráždění po holení, o drobné popraskané žilky... My pleť pomocí make-upu sjednotíme, stínováním některé partie potlačíme a jiné zase zvýrazníme. A na závěr zmatníme, aby se neleskla.