Rok po loňském rozsáhlém požáru své výrobní haly v Žebráku na Berounsku začíná společnost Novares CZ s výrobou plastových dílů do automobilů o několik kilometrů dál, v Cerhovicích. Požár haly, který vypukl loni 14. srpna a způsobil škodu 1,8 miliardy korun, hasiči likvidovali 50 hodin. Kriminalisté událost stále prověřují. Příčinou podle nich nebyla technická závada, ale člověk, zatím není jasné, zda oheň způsobil úmyslně, nebo z nedbalosti. Obvinění zatím nepadlo, řekla ČTK policejní mluvčí Vlasta Suchánková. Společnost chystá příští rok nový projekt, chce nabrat 60 až 80 nových zaměstnanců, řekl ČTK ředitel závodu Tomáš Josinek.
O obnovení výroby a udržení zhruba 250 zaměstnanců usilovala společnost, která přišla o výrobní a skladovací prostory, záhy po události. V těchto týdnech s výrobou začíná v nových prostorách v nedalekých Cerhovicích. "Přesunuli jsme výrobu do Cerhovic a aktuálně ji rozjíždíme do sériové výroby, na konci měsíce by mělo být vše dokončeno," řekl Josinek.
Společnost po požáru nabídla zaměstnancům několik možností, například výpomoc dalším závodům ve skupině Novares v Evropě nebo v sesterském závodě Novares CZ Janovice na Klatovsku. "Další krok bylo nastartovat co nejrychleji výrobu pro BMW, protože je to náš největší zákazník. Pronajali jsme si proto dočasně halu v Boru u Tachova, kde jsme loni v září rozjeli částečnou výrobu, tedy alespoň montáž, vstřikování zajišťovali externí dodavatelé," doplnil Josinek.
V dalších měsících hledala společnost trvalé řešení. Nové výrobní prostory v Cerhovicích jsou od původních v Žebráku vzdálené jen několik kilometrů, rovněž jsou nedaleko dálnice D5. "Je to pro nás strategické místo jak kvůli zákazníkům, které máme v Německu i Polsku, tak kvůli blízkosti k lidem v Žebráku, kteří s námi dříve pracovali," dodal Josinek. Společnost bude podle Josinka do konce roku zaměstnávat kolem 250 lidí, tedy podobně jako před požárem. "Nejedná se o úplně stejné zaměstnance, o část jsme přišli, část se udržela," řekl Josinek. Závod navíc plánuje v příštím roce kvůli novému projektu pro společnost Tesla nabrat dalších 60 až 80 lidí.
Výpadek dodávek z Novaresu před rokem výrazně ovlivnil i kolínskou automobilku Toyota. Na přelomu srpna a září se tam výroba téměř na čtyři týdny zcela zastavila. "Nepřišli jsme ale ani o jeden projekt s Toyota Kolín, výroba probíhala v našich sesterských závodech a u externích dodavatelů," doplnil Josinek.
Kvůli rozsáhlému požáru výrobní haly na několik hodin stála i nedaleká dálnice D5. Při největším nasazení zasahovalo přes 150 hasičů s více než 30 cisternami a další technikou. Po zřícení části haly pomáhal s hašením vrtulník Blackhawk s bambivakem. Na několik hodin byl vyhlášen nejvyšší stupeň požárního poplachu. Z haly bylo evakuováno 70 zaměstnanců firmy, všichni vyvázli bez zranění. Záchranáři ošetřili 15 zasahujících hasičů, většinou byli dehydratovaní. Způsobená škoda 1,8 miliardy korun je čtvrtá nejvyšší v polistopadové historii země.