Ty sice umožní ze všech směrů dojet až na Petrské náměstí, ale zabrání autům pouze napříč čtvrtí projíždět. Podle projektu, jehož návrh si už městská část nechala vypracovat, k tomu přitom stačí jen umístit na náměstí pár zábran. Zbytek už zařídí jednosměrky.
Zábrany už příští rok
„Monitoring tamního provozu nám ukázal, že skoro devadesát procent aut tudy jen projíždí. Z 380 aut, která za hodinu projela místem, kde Truhlářská a Zlatnická ústí na Petrské náměstí, pouhých 60 byli místní, zásobování a lidé mající cíl cesty v této oblasti,“ popisuje radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (nez.).
„Valná většina lidí tak tímto hustě zalidněným územím pouze objíždí kolony na nábřeží. Takže zjednodušeně řečeno, kohokoliv, kdo do čtvrti vjede z nějaké konkrétní ulice, toho zase dopravní značení při výjezdu přivede do té samé,“ dodává. Například pokud někdo odbočí do Truhlářské ulice z Revoluční, může dále pokračovat pouze Soukenickou ulicí zpět na Revoluční.
Na Starém Městě v noci řvou silná auta, zákaz vjezdu má umožnit lepší kontrolu |
Už koncem minulého týdne dostali návrh na stůl členové dopravní komise Prahy 1, aby se s materiálem seznámili. Komise nicméně už v minulosti nápad ve formě záměru posvětila.
Pokud opatření doporučí na svém listopadovém jednání, mohou ještě ten samý měsíc o věci jednat radní městské části. V případě, že rada návrh odsouhlasí, mohly by podle Ryvoly zábrany instalovat už na začátku příštího roku. První rok má být podle radního pouze zkušební a městská část po něm následně vyhodnotí, jak se opatření osvědčilo.
„Vzhledem k tomu, že to není zas tak vytížená oblast, neočekávám zásadní dopady na dopravu kolem Florence a Revoluční ulice,“ hodnotí dopravní expert z Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj.
Zábrany na Petrském náměstí by případně zasáhly do trasy autobusu číslo 194, který jezdí od Nemocnice Milosrdných sester sv. Karla Boromejského na Florenc a po cestě staví v Truhlářské i na samotném náměstí.
Petrská čtvrť jako další centrum Prahy? Z ulice Na Poříčí má být bulvár |
Součástí projektu je ale i úprava trasy při zachování obslužnosti. „Řešení spočívá v tom, že linka začne jezdit přes náměstí Republiky. V jednom směru bude do čtvrti zajíždět Zlatnickou a Petrskou bude pokračovat na Těšnov. V tom druhém projede náměstím Republiky, zajede do Truhlářské a Soukenickou se dostane na svou původní trasu do Dlouhé ulice,“ popisuje změnu trasy Ryvola.
Zamezení průjezdu čtvrtí by měl být první krok v proměně celého území. Po zklidnění dopravy tu radnice plánuje například vysázet nové stromy, instalovat pítka, lavičky a další mobiliář a také více akcentovat kulturní a společenské využití tamních ulic.
Paralelně s tím radnice chystá také proměnu ulice Na Poříčí, která propojuje Florenc s náměstím Republiky. Z té se má v budoucnu stát moderní bulvár.
Po úpravě už řadu let volají tamní obyvatelé, a to především kvůli větší bezpečnosti na této vytížené tepně. Problém je například přechod pro chodce mezi obchodním domem Bílá labuť a pasáží Archa.
Co si myslí pražské radnice o omezení dopravy v centru? Většina je proti |
„Jedná se snad o nejdelší přechod v Česku, který popírá jakékoliv předpisy,“ sděluje architekt Marek Tichý, který je autorem návrhu revitalizace. Podle Ryvoly už se projekt této přeměny finálně dolaďuje a v nadcházejících měsících bude Praha 1 žádat o stavební povolení.
Noční zákaz vjezdu
Zklidnění Petrské čtvrti není prvním opatřením tohoto druhu, které centrální městská část v současném volebním období zavedla. Letos v létě začal na druhý pokus platit částečný zákaz vjezdu do části Starého Města v nočních hodinách, konkrétně do oblasti mezi Dvořákovým nábřežím, Pařížskou ulicí, Staroměstským náměstím a Revoluční ulicí.
Vedle toho Praha 1 usiluje také o zpoplatnění průjezdu Smetanovým nábřežím a částí Malé Strany.