Policisté o případu poprvé informovali loni. Od té doby se výrazně rozrostl. Zdvojnásobil se počet poškozených, celková škoda se zvýšila o 25 milionů a přibyl jeden obviněný.
Policie totožnost poškozených zná a postupně je bude všechny kontaktovat. „V současné chvíli tedy nepotřebujeme, aby nám poškození volali a kontaktovali nás,“ upozornila policejní mluvčí Eva Kropáčová.
S podvody začali obvinění v roce 2020. Nejprve sami obvolávali lidi ze seznamu, který získal jeden z nich v bývalém zaměstnání. Postupně ale přibrali další lidi a používali databázi přibližně milionu telefonních čísel. Většinu získaných peněz si nechali, na charitu použili jen malou část.
Hlavní vyšetřovatel případu v pátek informoval, že ve skupině figuruje sedm mužů a tři ženy. „Vše vypadalo legálně, měla transparentní účty, legitimně vypadající webové stránky i sociální sítě,“ upozornil.
Nadaci pro nemocné provozovali podvodníci, od 20 tisíc lidí vybrali 40 milionů |
Výměnou za příspěvek slibovali „dárek“ z chráněné dílny. Mělo jít o výrobky lidí z nadace. Například svíčky, vařečky, vánoční andílky nebo výkresy. Za dárky lidé přispívali od stovek po tisíce korun. Tyto domnělé výrobky byly ovšem v realitě často nakoupené nebo vyrobené samotnou skupinou.
Zaměstnanci call center si vydělali podle počtu přesvědčených. K úspěchu často používali psychický nátlak nebo manipulaci.
Nadační fond Snů a nadějí, jak si skupina zpočátku přezdívala, vybral konečných více než 64 milionů korun za dva a půl roku. Většina výdělků posléze zmizela přes netransparentní účty do jejich zřízených firem. Jako maskování trestné činnosti část peněz skutečně putovala na charitativní účely.