Že odpad, který odneseme do popelnice, pravidelně jakoby kouzlem mizí, je něco, co v naší společnosti považujeme za naprostou samozřejmost. Popelářské vozy už ale zdaleka nejsou jen obyčejné náklaďáky. Jejich výbava musí například zaručit co největší bezpečnost posádky i kolemjdoucích. Trendy a inovace v této oblasti popisuje Martin Kovářík, obchodní ředitel společnosti Komunální technika, která mimo jiné nabízí pronájem a prodej jak svozové technicky, tak odpadových nádob.
Celý magazín |
Jak jsme na tom u nás s množstvím produkovaného odpadu?
Množství odpadu neustále stoupá, a to zejména po pandemii, kdy se silně změnilo chování lidí ohledně nákupních zvyklostí. Přesun z kamenných obchodů do e-shopů byl markantní, a tedy narůstalo množství obalových materiálů, a tím pádem i odpadu. Navíc mají dnes veškeré výrobky mnohem kratší životnost než dříve a objem odpadu tak jednoznačně souvisí s dnešní konzumní společností. Oblast odpadového hospodářství se ale velice dynamicky rozvíjí a z tohoto pohledu je také velice perspektivním, a zároveň i zaměstnanecky nadmíru stabilním oborem. I naše společnost se tak v posledním letech velice rychle mění a inovuje a neustále přibíráme nové kolegy a kolegyně do našeho týmu.
Jak se svozová technika v poslední době proměnila? Co byste označil za zásadní inovace v této oblasti?
Podobně jako osobní automobily, i svozová technika prochází výraznou proměnou. Výbava popelářských aut je silně regulována evropskou normou, která klade důraz zejména na bezpečnost posádky a pohybu vozidla ve veřejném prostoru. Vozy tak musí povinně mít například omezovač rychlosti nebo třeba 360stupňový kamerový systému, který dává řidiči detailní přehled o dění kolem vozu. Navíc mají auta i řadu dalších inovativních prvků, jako jsou vážní a identifikační systémy, jež umožňují zvážit a rozlišit jednotlivé svezené nádoby.
Nabízíte už i techniku na elektřinu?
Ano, zhruba před rokem jsme dodali první svozové elektrické vozidlo. Má tedy za sebou již více než 12 měsíců ostrého provozu a zatím je zkušenost velice dobrá. Posádka vozu si pochvaluje nízkou hlučnost, pohodlí a schopnosti vozu při sběru odpadu. Vozidlo je na jedno nabití schopno bez problémů pracovat zhruba osm hodin denně. Ohledně zametací techniky a techniky na zimní údržbu nabízíme prvotřídní produkty od švýcarského výrobce Boschung. Těchto multifunkčních strojů se po Evropě prohání již více než pět set a první vozítko této kategorie už míří i k nám. V oblasti malé svozové techniky jsme exkluzivním zástupcem belgicko-italského výrobce a i zde již máme první „košovku“ (vůz, který sváží odpad z pouličních košů – pozn. red.) na cestě k českému zákazníkovi.
Roste vedle produkce odpadu i množství toho vytříděného?
Třídí se čím dál více a je to dobře. Na odpad je nutné pohlížet jako na surovinu. Vytříděné složky se v současnosti dají velice efektivně materiálově, případně energeticky využít a efekt třídění je tak dnes ještě významnější než dříve. Uvedu to na příkladu bioodpadu. Pokud je správně vytříděný, pak může být velice efektivně využitý, a to například v bioplynových stanicích nebo kompostárnách. To samé platí u plastů, u kterých je částečně možné jak materiálové využití třeba pro výrobu vláken, tak i energetické – v cementárnách nebo teplárnách.
Existuje podle vás nějaký způsob, jak třídění ještě více podpořit?
Já osobně tvrdím, že zavedení systémů sběru odpadů door to door, tedy sběru separovaných složek odpadů od domu, není otázkou typu ano či ne, ale pouze kdy. Za mne je to jediný způsob, který efektivně napomůže ke snížení množství směsných komunálních odpadů, k lepším výsledkům třídění – i když už dnes u nás rozhodně nejsou špatné. Zároveň zajistí lepší kvalitu vytříděného odpadu, a to zejména díky tomu, že odpadne faktor anonymity uživatele sběrové nádoby. Tyto systémy se v posledních letech výrazně rozšiřují, díky čemuž také výrazně roste poptávka po odpadových nádobách.
Nedávno jste v Praze 6 instalovali podzemní kontejnery. Jak velký je zájem o toto řešení?
Sběrové nádoby polopodzemního či podzemního typu jsou moderním trendem v rámci sběru odpadů a v posledních zhruba třech letech nabírají na popularitě i u českých obcí. Vzhledné kontejnery, které mnohem lépe zapadají do designu veřejném prostoru, nulové úlety odpadu, zamezení možnosti vykrádání kontejnerů, eliminace zápachu, větší kapacita, nižší četnost svozů, to jsou jen některé z mnoha výhod těchto nádob. Konkrétně v šesté městské části jsme instalovali inovované podzemní kontejnery, které jsou vybavené nožním otevíráním. A musím říci, že dosavadní zkušenosti jsou velice pozitivní. A když už zmiňujeme Prahu, právě metropole má obecně s touto technologií, zejména podzemních kontejnerů, již velice dlouhou zkušenost. A jak je vidět, tak je namístě technologii zapuštěných či polozapuštěných nádob do veřejného prostoru implementovat dále. Stejný trend je možné pozorovat také u dalších, zejména větších měst. Osobně si myslím, že právě tyto nádoby budeme potkávat ve veřejném prostoru stále častěji.
Zapuštěné kontejnery mívají menší otvor na vhazování odpadků než klasické. Převyšují podle vás jejich výhody nad tímto nedostatkem?
Velikost vhozu je upravena evropskou normou, která stanovuje minimální přípustné velikosti vhozového otvoru v závislosti na výšce nadzemní části kontejneru. Jsem přesvědčený, že i nejmenší povolený otvor je naprosto dostačující pro vhození odpadu. Možné komplikace pro uživatele mohou možná nastat jen u kontejnerů na papír. Třeba kartonové krabice mohou být poměrně objemné, a proto je nutné je před vložením do kontejneru upravit tak, aby šly do popelnice bez problémů vhodit. Správný postup je ten karton nejdříve nařezat nebo natrhat. Protože když si představíte velkou krabici od televize, kterou někdo jen tak hodí do standardního čtyřkolečkového modrého kontejneru nebo bez úpravy „nacpe“ do polopodzemního či podzemního kontejneru, tak objemově vyplní podstatnou část kontejneru. Svoz je pak kvůli tomu velice neefektivní.