Stanice bude přestupní na současnou céčkovou trasu. Půjde o největí jednolodní stanici metra, to znamená, e je tvořená jako jeden ničím nepodpíraný podzemní prostor. První takovou stanicí byly Kobylisy, oproti Pankráci D jsou ale svojí rozlohou poloviční.
Stanice bude vysoká 20 metrů. Co tu dnes vidíme, je zhruba polovina, kdy si toté představíte jetě pod sebou, dostanete představu výky celé stanice. Bude obrovská, předesílá tefan Ivor, hlavní stavbyvedoucí pro raby stanice Pankrác D společnosti Subterra, která je jedním z projektových dodavatelů praského dopravního podniku.
Tunel rozdělený na části
Nová stanice se razí po částech, na takzvané dílčí výruby. Nejdříve dělníci vyhloubí horní část tunelu, pak prostřední a následně se bagry pustí do spodní části.
Vrchním částem se říká kalota, pod tím je opěří a naspodu dno. Aktuálně razíme opěří, upřesňuje Ivor a dodává, e je nutné dorazit spodní části a celý střed, aby stanice byla vyraená celá. Tím, e je budoucí stanice profilově tak velká, nedá se samozřejmě razit najednou jako jeden tunel. A to i pro sloitost geologického prostředí, které se tu nachází, přibliuje Ivor.
DPP zruil výběr vítěze na stavbu části metra D, komise nabídku posoudí znovu |
Na silné horniny trhavina
Kdy se do budoucí stanice sfárá, člověk se ocitá v labyrintu tunelů a jen těko by se bez doprovodu zorientoval. I tady dole je těká technika, malý bagr právě dolupuje kusy černé horniny, která tvoří prostřední část tunelu.
Pod bagrem u je dokončená takzvaná patní tola, tedy pata budoucí stanice. Dělníci teď musí opatrně propojit ji dříve dokončené betonové části konstrukce s horní klenbou, která tvoří strop pod námi. Bagr je malý, aby to betonové napojení nepokodil. Jinak pouíváme větí bagr, který je silnějí, říká Ivor. Zpočátku se vak pouívá hlavně trhavina.
VIDEO: Na Pankráci razí novou stanici metra. U eskalátorů zvolili neobvyklý postup |
Upozorňuje také na geologii podloí, kterou bagr čistí. Stanice v podzemí protínají kosovské břidlice, liteňské břidlice a magmatickou horninu. Ty jsou straně tvrdé, nejhorí jsou kosovské, popisuje náročnost vedoucí raby.
Na stěně jsou patrné i bílé íly. Jde o chemické injektáe, které se tu hojně pouívají. Tím, e je stanice velká, razí se ve sloitém prostředí, máme nad sebou zástavbu, tak se tím vrstvy zpevňují. A také se tím minimalizuje průsak vody, podotkl Ivor.
Hotové tunely září
Cestou podzemím potkáváme eskalátorový tunel. Vznikl u v minulosti, zatím vypadá jen jako slepá ulička ikmo vzhůru. Mysleli na něj při výstavbě domu Gemini nad námi a my jsme se k němu prorazili zespoda, vypráví Petr Chamra, vedoucí útvaru koordinace stavby.
Doplňuje, e raba byla velmi specifická, protoe standardně se takové eskalátory razí shora, ale teď to nelo, protoe je tam dům.
Okolí stanice Nové Dvory bude vytápět geotermální energie z metra D |
Jeden konec stanice je u téměř hotový. Oproti tmavým tunelům, kde se jetě hloubí, jsou zde stěny pokryté výraznou lutou plachtou, které tunely izolují. Tady je u kompletně hotová spodní klenba i betonové ostění.
Izoluje se to pomocí PVC fólie s reflexní lutou vrstvou. Ta se při pokození během prací probarví černě a tím nám pomáhá identifikovat pokození v rámci výstavby, abychom ho opravili před zabetonováním. Jinak by hrozil průsak, uvádí Chamra.
Na lutou izolační vrstvu u patří beton. Nanáí se za pomoci bednicího vozu. Aktuálně se betonuje čelní stěna technologického tunelu, která bude mít nakonec skoro hladký povrch. Ve stanicích se později opatří typicky obkladem, v tunelech ale zůstává v této úpravě.
26. června 2024 |