metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 7. prosince 2024. Svátek má Ambrož, Benjamin

Ražba prvních tunelů trasy D je hotová. Podívali jsme se do útrob nového metra

  19:12aktualizováno  9. listopadu 8:37
Zastavěná pankrácká planina, na pohled chaos, ruch strojů, stavební buňky a náklaďáky za hrazením, které se táhne, kam člověk dohlédne. Oko Pražana nevidí hlubokou šachtu, do které už dva a půl roku ráno co ráno včetně víkendů jeřáb spouští železnou klec s dělníky v helmách a holínkách, aby pokračovali v ražbě nové stanice metra Pankrác na budované trase D.

Stanice bude přestupní na současnou „céčkovou“ trasu. Půjde o největší jednolodní stanici metra, to znamená, že je tvořená jako jeden ničím nepodpíraný podzemní prostor. První takovou stanicí byly Kobylisy, oproti Pankráci D jsou ale svojí rozlohou poloviční.

„Stanice bude vysoká 20 metrů. Co tu dnes vidíme, je zhruba polovina, když si totéž představíte ještě pod sebou, dostanete představu výšky celé stanice. Bude obrovská,“ předesílá Štefan Ivor, hlavní stavbyvedoucí pro ražby stanice Pankrác D společnosti Subterra, která je jedním z projektových dodavatelů pražského dopravního podniku.

Tunel rozdělený na části

Nová stanice se razí po částech, na takzvané dílčí výruby. Nejdříve dělníci vyhloubí horní část tunelu, pak prostřední a následně se bagry pustí do spodní části.

„Vrchním částem se říká kalota, pod tím je opěří a naspodu dno. Aktuálně razíme opěří,“ upřesňuje Ivor a dodává, že je nutné dorazit spodní části a celý střed, aby stanice byla vyražená celá. „Tím, že je budoucí stanice profilově tak velká, nedá se samozřejmě razit najednou jako jeden tunel. A to i pro složitost geologického prostředí, které se tu nachází,“ přibližuje Ivor.

DPP zrušil výběr vítěze na stavbu části metra D, komise nabídku posoudí znovu

Na silné horniny trhavina

Když se do budoucí stanice sfárá, člověk se ocitá v labyrintu tunelů a jen těžko by se bez doprovodu zorientoval. I tady dole je těžká technika, malý bagr právě dolupuje kusy černé horniny, která tvoří prostřední část tunelu.

Pod bagrem už je dokončená takzvaná patní štola, tedy pata budoucí stanice. Dělníci teď musí opatrně propojit již dříve dokončené betonové části konstrukce s horní klenbou, která tvoří strop pod námi. „Bagr je malý, aby to betonové napojení nepoškodil. Jinak používáme větší bagr, který je silnější,“ říká Ivor. Zpočátku se však používá hlavně trhavina.

VIDEO: Na Pankráci razí novou stanici metra. U eskalátorů zvolili neobvyklý postup

Upozorňuje také na geologii podloží, kterou bagr čistí. „Stanice v podzemí protínají kosovské břidlice, liteňské břidlice a magmatickou horninu. Ty jsou strašně tvrdé, nejhorší jsou kosovské,“ popisuje náročnost vedoucí ražby.

Na stěně jsou patrné i bílé žíly. Jde o chemické injektáže, které se tu hojně používají. „Tím, že je stanice velká, razí se ve složitém prostředí, máme nad sebou zástavbu, tak se tím vrstvy zpevňují. A také se tím minimalizuje průsak vody,“ podotkl Ivor.

Hotové tunely září

Cestou podzemím potkáváme eskalátorový tunel. Vznikl už v minulosti, zatím vypadá jen jako slepá ulička šikmo vzhůru. „Mysleli na něj při výstavbě domu Gemini nad námi a my jsme se k němu prorazili zespoda,“ vypráví Petr Chamra, vedoucí útvaru koordinace stavby.

Doplňuje, že ražba byla velmi specifická, protože standardně se takové eskalátory razí shora, ale teď to nešlo, protože je tam dům.

Okolí stanice Nové Dvory bude vytápět geotermální energie z metra D

Jeden konec stanice je už téměř hotový. Oproti tmavým tunelům, kde se ještě hloubí, jsou zde stěny pokryté výraznou žlutou plachtou, které tunely izolují. Tady je už kompletně hotová spodní klenba i betonové ostění.

„Izoluje se to pomocí PVC fólie s reflexní žlutou vrstvou. Ta se při poškození během prací probarví černě a tím nám pomáhá identifikovat poškození v rámci výstavby, abychom ho opravili před zabetonováním. Jinak by hrozil průsak,“ uvádí Chamra.

Na žlutou izolační vrstvu už patří beton. Nanáší se za pomoci bednicího vozu. Aktuálně se betonuje čelní stěna technologického tunelu, která bude mít nakonec skoro hladký povrch. Ve stanicích se později opatří typicky obkladem, v tunelech ale zůstává v této úpravě.

26. června 2024

Autor: sob
  • Nejčtenější

Průměrný plat revizora je 63 tisíc. Půlku z toho si musejí nachytat. „Jinak to nejde,“ tvrdí nadřízení

4. prosince 2024

Maturita, psychotesty, zkoušky z jazyka, ale také ochota pravidelně se školit v asertivitě,...

Lodní neštěstí na Vltavě. Výbuch parníku František Josef I. zabil tři lidi

3. prosince 2024  5:23

Stalo se to ráno chvíli před tím, než měl parník vyplout od přístaviště u Palackého mostu. Za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Velké auto bez elektriky, které se v rozpočtu vejde do půl milionu korun? Máme ho!

5. prosince 2024

Že je to designový stařík? No a co, takový chlap se šedinami. Vyzařuje z něj důstojnost a elegance,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Domy, které vypadají jako lodě. Na Florenci pluje například Titanic, který přežil povodně

1. prosince 2024  11:12

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči...

Darujte k Vánocům relax a novou energii. Takový dárek ocení každý

7. prosince 2024

Komerční sdělení Také každoročně řešíte otázku, co dát k Vánocům těm, co už všechno mají a říkají, že nic nechtějí?...

Plzeň má nový městský fotopoint, září na něm pouze jméno města

6. prosince 2024  19:18

Zhruba metr vysoký a pět metrů dlouhý nápis PLZEŇ, tvořený dutými písmeny z gabionové sítě, po...

Dopravu ve Starých Hamrech na Frýdecko-Místecku komplikuje nehoda deseti aut

6. prosince 2024  19:04

Hromadná nehoda deseti vozidel dnes v podvečer zablokovala dopravu na silnici I/56 ve Starých...

V Prachaticích příští rok klesne cena vodného a stočného o čtyři koruny za m3

6. prosince 2024  19:02

Obyvatelé Prachatic budou mít od příštího roku levnější vodu. Za krychlový metr zaplatí necelých...

Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ

Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...