Stavbaři dokončují opravu památkově chráněného mostu v Dobříši na Příbramsku, který je miniaturní replikou Karlova mostu v Praze. Nejpozději 20. prosince by měl být uveden do režimu předčasného užívání. Řidiči tak znovu získají důležitou dopravní tepnu, která byla kvůli havarijnímu stavu mostu a následné rekonstrukci téměř dva roky neprůjezdná, informovala ČTK Denisa Havlíčková z dobříšské radnice.
Doprava přes historický most už nebyla bezpečná, proto musel být předloni v únoru uzavřen. Po roce začala rozsáhlá rekonstrukce, která se neobešla bez komplikací. Práce odhalily výrazně horší stav nosné konstrukce, než se původně předpokládalo, což si vyžádalo změny v projektu a prodloužení harmonogramu.
"Museli jsme obnovit most doslova kámen po kameni, abychom zachovali jeho historickou hodnotu a přitom zajistili moderní technické parametry," uvedla Lucie Jandíková z krajské správy a údržby silnic. Náklady na rekonstrukci byly podle dřívějších informací 14 milionů korun.
Silničáři chtěli původně most, který donedávna nebyl památkově chráněný, zbourat a nahradit ho novou stavbou. Okrašlovací spolek Dobříš s tím nesouhlasil a inicioval protestní petici, kterou podpořili dobříšští i středočeští zastupitelé. Most byl prohlášen památkou, a byla tak definitivně odvrácena jeho demolice.
Předseda okrašlovacího spolku Petr Kadlec upozornil na to, že jde o poslední klasický kamenný most v Dobříši, který vydržel do současnosti. Most údajně vznikl na památku tragické události, kdy se s nevěstou Marií Annou Kloibrovou z Českého Krumlova v červnu 1829 v brodu převrhl kočár a dívka se v rozvodněném Pilském potoce utopila. Stavbu zaplatila její rodina.