„V prostředí železnice se v minulosti nacházel velký počet staveb k zajištění drážního provozu. Pro řadu z nich už dnes není využití, mohou však dobře posloužit k vašim komerčním účelům. V nabídce najdete i pozemky nebo byty, které se často nacházejí přímo ve výpravních budovách,“ láká případné zájemce vedení SŽ.
Aktuálně je možné získat do pronájmu 148 metrů čtverečních přímo na nádraží v Poříčanech. „Prostory jsou situované v přízemí výpravní budovy se vstupem z odbavovací haly, dříve sloužily jako restaurace. Stanice leží na koridoru Praha – Pardubice, čímž nabízí velmi dobrou dostupnost do Prahy, a tím i zajímavý komerční potenciál,“ stojí v nabídce. Nájemné pak činí 100 korun měsíčně za jeden metr čtvereční.
České dráhy levně rozprodávají či pronajímají nepotřebný majetek |
Výrazně menší, ale možná i pro rychlé občerstvení vhodná místnost je k mání také na sedlčanském nádraží. Výhoda je, že nový majitel nebude muset nic zásadně rekonstruovat, protože jde o nový a doposud nevyužívaný prostor. To proto, že před dvěma lety celou nádražní budovu opravili. V tomto případě není nájem stanovený, nájemce vzejde z veřejné soutěže. A stejně tomu bude také v případě nabídky pronájmu na nádraží ve Velimi na Kolínsku.
Po problémech v době covidové pandemie, kdy bojovaly o přežití i zavedené restaurace v centru měst, se daří vracet život i do okolí železničních peronů. I když ne všude. Například v Příbrami po léta navštěvovaná nádražní restaurace složité období nepřečkala. Paradoxně jen přes ulici už pár let funguje bistro.
„Jezdím si sem téměř každý den pro svačinu, mají výtečné domácí slané koláče a nabídka sladkostí a nápojů je také pestrá. Je vidět, že když se chce a nabídnou lidem kvalitu, jde to,“ pochvaluje si podnik devětačtyřicetiletý Jiří.
Zázemí pro cestující
Zájem na tom, aby nádraží nebyla jen místem pro nástup a výstup z vlaku, mají také jejich správci. „Naší snahou je, aby veřejnost měla k dispozici možnosti občerstvení a služeb pro pohodlné cestování,“ uvedl před časem pro MF DNES mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Ostudná místa středních Čech: vlaková nádraží, hotely i areál železáren |
Vytvořit zázemí pro cestující, kteří třeba na svůj spoj musejí nějakou dobu čekat, je jednou z priorit i v případě rekonstrukcí. Příkladem je nedávno znovu otevřená hala železniční stanice v Berouně.
Už před opravami bylo ve vestibulu hned několik možností, kde se nasytit, případně si pořídit něco ke čtení. Nyní má budova, jejíž výhodou je také sousedství autobusového nádraží, rovněž moderní háv.
Prodávají i budovy za miliony
Mimo menších či větších prostor přímo na nádražích se občas objeví nabídka vhodná třeba pro průmyslové a zemědělské firmy. Takovou specifickou nemovitost aktuálně železničáři nabízejí v Horčápsku na Příbramsku. Jde o nevyužívanou montážní halu, k tomu je k prodeji i okolní pozemek s plechovým přístřeškem a dvěma žumpami. Vše za 4,8 milionu korun.
Co také SŽ v kraji nabízí
|
„Jediným kritériem je výše nabídnuté ceny. V této veřejné soutěži lze nabídnout kupní cenu, která může být i nižší, než je cena nabídková,“ informuje na svém webu Správa železnic s tím, že nabídka zatím platí do letošního 3. září.
Případní zájemci najdou bližší informace o všech nabízených pronájmech a prodejích nemovitostí na spravazeleznic.cz či na tam uvedeném telefonním čísle.
Správa železnic je ale připravena i na případy, kdy se pro budovu či místnost na nádraží nedaří delší dobu najít vhodného nájemce. Podobně tomu bylo v kraji, například i u zmiňované příbramské restaurace. Dráhy se pak s nabídkou obrátí přímo na vedení měst či obcí. V minulosti už se pro spolupráci s místními samosprávami SŽ rozhodla například v Zákolanech na Kladensku nebo ve Voticích.